HUBUNGAN ANTARA KONSEP DIRI MEMBACA DENGAN PEMAHAMAN MEMBACA PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Rahmawidia Rahmawidia - Universitas Negeri Padang
Duryati Duryati - Universitas Negeri Padang

Abstract


Abstract: The relationship between self-concept of reading with reading comprehension in elementary school students. The purpose of this research is to examine the relationship between self-concept reading and reading comprehension in elementary school students. Research design this quantitative, while the number of samples in this study of 73studentshigh-grade elementary school, with the method a purposive sampling. This research instruments was a test and a scale, for data collection using a reading comprehension test and a reading self-concept scale. Data processing using product moment data analysis.Based on the results of the study it show the correlation value r = .120 which is obtained p = .310 where p> .05, this means that have no relationship between the self-concept reading and reading comprehension in elementary school student.

Abstrak: Hubungan antara konsep diri membaca dengan pemahaman membaca pada siswa sekolah dasar. Tujuan dari penelitian ini untuk memeriksa apakah ada hubungan antara konsep diri membaca dengan pemahaman membaca pada siswa sekolah dasar. Desain penelitian ini kuantitatif, sedangkan jumlah sampel dalam studi ini 73 siswa kelas tinggi sekolah dasar, dengan metode pada pengambilan sampel yaitupurposive sampling. Instrumen penelitian ini berupa tes dan skala, untuk pengumpulan data melalui tes pemahaman membaca dan konsep diri membaca menggunakan skala. Pemprosesan pengolahan data menggunakan analisis data product moment. Berdasarkan hasil penelitian menunukkan nilai korelasi r = .120 yang diperoleh p = .310 dimana p>.05ini berarti bahwa tidak memiliki hubungan antara konsep diri membaca dengan pemahaman membaca pada siswa sekolah dasar.


Keywords


Self-concept reading; reading comprehension; elementary school students

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2020i4.10075