PERBEDAAN PEMAHAMAN MEMBACA SISWA SD DI KOTA BUKITTINGGI DITINJAU DARI JENIS KELAMIN

Nurhidayati Nurhidayati - Universitas Negeri Padang
Duryati Duryati - Universitas Negeri Padang

Abstract


Differences in reading comprehension of elementary school students are high in terms of gender. This study aims to determine differences in reading comprehension of students opened in terms of gender differences. The design of this research is comparative descriptive quantitative, with the population of the study is high school students (4, 5, and 6) SD Bukittinggi City. The research sample of 98 people with purposive sampling technique.  Data collection was performed using a reading difficulty test measuring tool developed by  Fletcher, Lyon, dan Barnes, which totaled 74 questions. The data analysis technique used is the different t-test. The results obtained p value = 0.401 (p> 0.05) and a t value of 0.844 significant at the 0.05 level, which means there is no significant difference in reading comprehension of students from the sex. 

Perbedaan pemahaman membaca siswa SD di Bukittinggi ditinjau dari jenis kelamin. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan pemahaman membaca siswa di Bukittinggi ditinjau dari perbedaan jenis kelamin. Desain penelitian ini adalah kuantitatif deskriptif komperatif, dengan populasi penelitian yaitu siswa kelas tinggi (4,5, dan 6) SD Kota Bukittinggi. Sampel penelitian berjumlah 98 orang dengan teknik purposive sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan alat ukur tes kesulitan membaca yang dikembangkan oleh Fletcher, Lyon, dan Barnes yang berjumlah 74 soal. Teknis analisis data yang digunakan adalah uji beda t-test. Hasil penelitian didapatkan nilai p=0,401 (p>0,05) dan nilai t sebesar 0,844 signifikan pada taraf 0.05, yang berarti tidak terdapat perbedaan pemahaman membaca siswa yang signifikan dari jenis kelamin.


Keywords


Reading comprehension; elementary school students; gender.

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2020i1.8056