HUBUNGAN KONTROL DIRI DENGAN PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA FAKULTAS HUKUM UBH PENGGUNA SHOPEE

Risa Salsabila - Universitas Negeri Padang
Suci Nio - Universitas Negeri Padang

Abstract


Self-control with consumptive behavior of UBH Law faculty students using Shopee. This study aims to determine the relationship between self-control and consumptive behavior of Bung Hatta University Law faculty students who use Shopee e-commerce accounts. This research uses a quantitative method with a correlational research design. The sampling technique used is purposive sampling technique. The sample in this study were students of the Law Faculty of Bung Hatta University users of Shopee e-commerce accounts totaling 94 people. The measurement uses a scale of consumptive behavior and self-control that was adapted from previous research. Data analysis using Product Moment Correlation Coefficient. The results showed that there was no relationship between self-control and consumptive behavior in Bung Hatta University Faculty of Law students who use Shopee e-commerce accounts (r = 0.144; p = 0.167).

Hubungan kontrol diri dengan perilaku konsumtif mahasiswa fakultas hukum UBH pengguna Shopee. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kontrol diri dengan perilaku konsumtif mahasiswa fakultas Hukum Universitas Bung Hatta pengguna akun e-commerce Shopee. Penelitian ini mengguakan metode kuantitatif dengan desain penelitian korelasional. Teknik pengambilan sampel yang digunakan yaitu teknik purposive sampling. Sampel dalam penelitian ini merupakan mahasiswa fakultas Hukum Universitas Bung Hatta pengguna akun e-commerce Shopee yang berjumlah sebanyak 94 orang. Pengukuran menggunakan skala perilaku konsumtif dan kontrol diri yang diadaptasi dari penelitian sebelumnya. Analisis data menggunakan Product Moment Correlation Coefisien. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tidak terdapat hubungan antara kontrol diri dengan perilaku konsumtif pada mahasiswa fakultas Hukum Universitas Bung Hatta pengguna akun e-commerce Shopee (r = 0,144; p = 0,167). 


Keywords


Consumptive behavior; self-control; e-commerce

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2019i4.7969