HUBUNGAN KECERDASAN EMOSI DENGAN PENYESUAIAN DIRI PADA MAHASISWA TAHUN PERTAMA JURUSAN PSIKOLOGI

Cintia Astrina - Universitas Negeri Padang
Rinaldi Rinaldi - Universitas Negeri Padang

Abstract


Relationship of emotional intelligence with adjustment to first year students. This research aims to look at the relationship between emotional intelligence with the adjustment of first-year students in the Department of Psychology. The research designIused is quantitative correlational. The participants of this study were 125 Psychology Department Students with the criteria for the first time psychology students staying far apart from parents, aged 19-20 years, the sampling technique used was purposive sampling. Data collection was carried out using a scale of emotional intelligence (r = 0.782) and a scale of adjustment (r = 0.798). Analysis of the data used is the product moment correlation. The results showed a significant positive relationship between emotional intelligence and self-adjustment in first year students in the Department of Psychology, Padang State University (r = 0.488; p = 0.000). 

Hubungan kecerdasan emosi dengan penyesuaian diri pada mahasiswa tahun pertama jurusan psikologi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melihat apakah ada hubungan antara kecerdasan emosi dengan penyesuaian diri pada mahasiswa tahun pertama jurusan psikologi. Desain penelitian adalah kuantitatif dengan jenis korelasional. Partisipan penelitian ini adalah 125 orang mahasiswa Jurusan Psikologi dengan kriteria mahasiswa psikologi yang baru pertama kali tinggal berjauhan dari orang tua, yang berusia 19-20 tahun, yang diambil dengan teknik purposive sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan skala kecerdasan emosi (r =0,782) dan skala penyesuaian diri (r =0,798). Analisis data yang digunakan adalah korelasi product moment. Hasil penelitian menunjukkan terdapat hubungan positif antara kecerdasan emosi dengan penyesuaian diri pada mahasiswa psikologi Universitas Negeri Padang (r = 0,488; p = 0, 000). 


Keywords


Emotional intelligence; self-adjustment; first year students

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2019i4.7817