KONTRIBUSI NUMBER SENSE TERHADAP KONSEP DIRI MATEMATIKA SISWA KELAS TINGGI SEKOLAH DASAR

Maharani Wardhani - Universitas Negeri Padang
Duryati Duryati - Universitas Negeri Padang

Abstract


Contribution number sense to selfconcept mathematical in high grade elementary schools. This study aims to look at the contribution of number sense to the self-concept mathematics in high grade students of elementary school in Bukittinggi City. The design used in this study is quantitative. The number of samples in this study were 97 students from elementary school in Bukittinggi City. The sampling technique used is clustur sampling. The instruments in this study were the Test and Likert Scale. Data collection is done using the number sense test and the scale of self-concept mathematical. Processing data using simple linear regression analysis techniques. Based on the results of hypothesis testing obtained p = 0.001 (p <0.05), this means that there is a significant contribution between number sense towards the selfconcept mathematical in high grade students in elementary schools in Bukittinggi City.

Kontribusi number sense terhadap konsep diri matematika siswa kelas tinggi sekolah dasar. Penelitian ini bertujuan untuk melihat kontribusi number sense terhadap konsep diri matematika pada siswa kelas tinggi sekolah dasar di Kota Bukittinggi. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif. Jumlah sampel dalam penelitian ini sebanyak 97 orang siswa kelas tinggi Sekolah Dasar di Kota Bukittinggi. Teknik pengambilan sampel yang digunakan yakni clustur sampling. Instrumen dalam penelitian ini adalah Test dan Skala Likert. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan test number sense dan skala konsep diri matematika. Pengolahan data dengan menggunakan teknik analisis regresi linear sederhana. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis diperoleh p = 0,001 (p < 0,05), ini berarti ada kontribusi yang signifikan antara number sense terhadap konsep diri matematika pada siswa kelas tinggi sekolah dasar di kota Bukittinggi.


Keywords


Number sense; selfconcept mathematical; students

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2019i4.7219