HUBUNGAN PERSEPSI ORANG TUA TERHADAP BAHAYA GADGET DENGAN PENGAMBILAN KEPUTUSAN MEMBERIKAN GADGET

Agnes Widiastuti - Universitas Negeri Padang
Duryati Duryati - Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this study was to determine the relationship between parents' perceptions of the dangers of gadgets with decisions making to giving gadgets in early childhood. The research design used was quantitative correlation. The population in this study were all mothers who had children up to 7 years old who gave gadgets to early childhood by using a sampling technique that was purposive sampling that was in accordance with the research criteria with a sample of 75 people taken using product moment statistical techniques assisted by one of the software for windows. Based on the results of hypothesis testing, the value of r = -0.710 and p = 0.000 (p <0.05) shows that the results of this study indicate that there is a significant relationship between parents' perceptions of the dangers of gadgets with decision making for gadgets in early childhood. 

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui adanya hubungan antara persepsi orang tua terhadap bahaya gadget dengan pengambilan keputusan memberikan gadget pada anak usia dini. Desain penelitian yang digunakan adalah kuantitatif korelasonal. Populasi dalam penelitian ini adalah semua ibu yang memiliki anak usia maksimal 7 tahun yang memberikan gadget kepada anak usia dini dengan menggunakan teknik pengambilan sampel yaitu purposive sampling yang sesuai dengan kriteria penelitian  dengan sampel sebanyak 75 orang yang diambil dengan menggunakan teknik statistik product moment yang dibantu dengan salah satu perangkat lunak untuk windows. Beradsarkan hasil pengujian hipotesis diperoleh nilai r = -0,710 dan p = 0,000 (p < 0,05) sehingga hasil penelitian ini menjukan bahwa tedapat hubungan yang signifikan antara persepsi orang tua terhadap bahaya gadget dengan pengambilan keputusan memberikan gadget pada anak usia dini.


Keywords


parental perception; gadgets; decision making; early childhood

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2019i1.6527