HUBUNGAN PERSEPSI TERHADAP SENIOR DENGAN PENYESUAIAN DIRI SISWA ASRAMA DI SMA
Abstract
Absract: Relationship perceptions with seniors and self-adjustment boarding student in highschool. The purpose this study was to determine the relationship perceptions with seniors and self- adjustment of boarding student in highschool. The design used in this study is quantitative method. The subjects in study is highschool boarding students. The number of subjects in study is 60 boarding students. Data was collected using perception scale instruments developed by Woodworth & Marquis (Walgito, 2003) and the self-adjustment scale developed by Fahmi (Sobur, 2013). The scale of perception with seniors has 37 statements with a reliability coefficient 0.739. The scale of Self-adjustment has 28 statements with a reliability coefficient 0.926. The results showed the correlation coefficient 0.949 which means relationship is a very strong, and significant value of p = 0.000. Thus the proposed hypothesis can be accepted so that there is a relationship betwen perceptions with seniors and self-adjustment of boarding students in high school.
Keywords : Perception, self-adjustment, boarding student
Abstrak: Hubungan persepsi terhadap senior dengan penyesuaian diri siswa asrama di sma. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan persepsi terhadap senior dengan penyesuaian diri siswa asrama di SMA. Desain peneltian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Subjek pada penelitian ini adalah siswa asrama SMA. Jumlah subjek dalam penelitian ini sebanyak 60 orang siswa asrama. Data dikumpulkan menggunakan skala persepsi yang di kembangkan oleh Woodworth & Marquis (Walgito, 2003) dan skala penyesuaian diri yang di kembangkan oleh Fahmi (Sobur, 2013). Skala persepsi terhadap senior memiliki 37 item dengan koefisien realibilitas sebesar 0,739. Skala penyesuaian diri memiliki 28 item dengan koefisien reabilitas sebesar 0,926. Hasil penelitian persepsi terhadap senior dengan penyesuaian diri siswa asrama di SMA diperoleh koefisien korelasi sebesar 0,949 yang artinya terdapat hubungan yang sangat kuat, dengan taraf signifikan p=0,000. Dengan demikian hipotesis yang di ajukan dapat di terima sehingga terdapat hubungan persepsi terhadap senior dengan penyesuaian diri siswa asrama di SMA.
Kata Kunci : Persepsi, penyesuaian diri, siswa asrama
Keywords
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2018i4.4634