HUBUNGAN CELEBRITY WORSHIP DENGAN PERILAKU IMITASI PADA DEWASA AWAL PENGGUNA INSTAGRAM

Annisa Annisa - Universitas Negeri Padang
Tesi Hermaleni - Universitas Negeri Padang
Suci Nio - Universitas Negeri Padang

Abstract


Abstract: Correlation between celebrity worship and imitation behavior in early adult instagram users. This research was conducted to find out the correlation of celebrity worship and imitation behavior in early adult instagram users. The subjects are 70 people in Bukittinggi whom around 21 to 35 years old. The sampling technique is purposive sampling. Data was collected by celebrity worship scale amount to 24 statements with reliability value is 0,950 and imitation behavior with 18 statements and reliability value is 0,975. The method of data analysis is using simple linear regression supported by SPSS 16.00 for windows software. Based on the result hypothesis test gave the value of R2=0,211 and p=0.0001(p<0,01) so the results research shows that there is a connection between celebrity worship and imitation behavior in early adult instagram users in Bukittinggi.


Keywords: Celebrity worship, imitation behavior, early adulthood


Abstrak: Hubungan celebrity worship dengan perilaku imitasi pada dewasa awal pengguna instagram. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui hubungan celebrity worship dengan perilaku imitasi pada dewasa awal pengguna instagram. Subjek penelitian ini adalah 70 orang dewasa awal di Bukittinggi yang berusia 21-35 tahun yang dipilih dengan teknik pengambilan purposive sampling. Data penelitian dikumpulkan dengan skala celebrity worship berjumlah 24 butir pernyataan dengan nilai reliabilitas sebesar 0,950 dan perilaku imitasi yang berjumlah 18 butir pernyataan dengan nilai reliabilitas sebesar 0,975.Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan teknik Statistik Analisis Regresi Linier Sederhana. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis diperoleh nilai R2= 0,211dan p= 0,0001 (p< 0,01) sehingga hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan celebrity worship terhadap perilaku imitasi pada dewasa awal pengguna instagram di Bukittinggi.


Kata kunci: Celebrity worship, perilaku imitasi, dewasa awal


Keywords


Celebrity worship; perilaku imitasi; dewasa awal



DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2018i4.4335