HUBUNGAN ANTARA FEAR OF FAILURE DENGAN MENYONTEK PADA MAHASISWA

Rizka Bahrina - Universitas Negeri Padang

Abstract


Abstract: Relationship between fear of failure and cheating in student. The aim of this study was to know the correlation between fear of failure and Cheating In Students. Research design used is correlational quantitative. Population in research student Psychology of Padang State University. Technique of sample was proportional stratified random sampling with 100 people. This study used scale of fear of failure that has 43 items of statement with 0,907 of reliability
value and scale of cheating that has 30 items of statement with 0,895 of reliability value. Technique of analysis data in this research used product moment correlation test by Karl Pearson. The results showed that there was a significant correlation between fear of failure and cheating in students with correlation coefficient value (r) 0,497, p= 0,000 (p<0,01).

Keywords: Fear of failure, cheating, psychology student.

Abstrak: Hubungan antara fear of failure dengan menyontek pada mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara Fear of Failure dengan Menyontek pada mahasiswa. Desain penelitian yang digunakan adalah kuantitatif korelasional. Populasi pada penelitian ini adalah Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Padang. Teknik pengumpulan sampel proportional stratified random sampling dengan jumlah sampel 100 orang. Penelitian ini menggunakan skala fear of failure yang berjumlah 43 butir pernyataan dengan nilai reliabilitas 0,907 dan skala menyontek yang berjumlah 30 butir pernyataan dengan reliabilitas sebesar 0,895. Teknik analisis data yang digunakan yaitu korelasi product moment dari Karl Pearson. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara fear of failure dengan menyontek pada mahasiswa dengan nilai korelasi sebesar 0, 497 dan p= 0,000 (p<0,01).

Kata kunci: Menyontek, ketakutan akan kegagalan, mahasiswa psikologi.


Keywords


Menyontek; ketakutan akan kegagalan; mahasiswa psikologi.



DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2018i3.3984