Perbedaan kepuasan konsumen belanja online dan offline pada mahasiswi pembeli produk fashion

Qori Mashitah - Universitas Negeri Padang

Abstract


Abstract: Differences in consumer satisfaction of online and offline shopping at female buyers of fashion products. This study aims to measure differences in consumer satisfaction of online and offline shopping at female buyers of fashion products. The research design used is quantitative comparative descriptive type. The population in this study is 100 female Psychology Faculty of Education Science State University of Padang. Data collection tools use the scale of customer satisfaction. Sampling technique in this research is Incidental Sampling. This study uses the scale of customer satisfaction amounting to 33 grains statement with the value of the online shopping reliability of 0.939 while offline shopping of 0.942. Data analysis technique in this research is by using independent sample analysis technique T-test. The result of the research proves that there is difference of consumer satisfaction of online and offline shopping at female buyer of fashion product with the result of asymp sig 2 tailed scores at very significant level p = 0,000 (p> 0,01).

Keywords: Consumer satisfaction, online shopping, offline shopping

Abstrak: Perbedaan kepuasan konsumen belanja online dan offline pada mahasiswi pembeli produk fashion. Penelitian ini bertujuan untuk mengukur perbedaan kepuasan konsumen belanja online dan offline pada mahasiswi pembeli produk fashion. Desain penelitian yang digunakan adalah kuantitatif jenis deskriptif komparatif. Populasi dalam penelitian ini adalah 100 mahasiswi Psikologi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Alat pengumpul data menggunakan skala kepuasan konsumen. Teknik pengumpulan sampel dalam penelitian ini yaitu Insidental Sampling. Penelitian ini menggunakan skala kepuasan konsumen yang berjumlah 33 butir pernyataan dengan nilai reliabilitas yang belanja online sebesar 0,939 sedangkan belanja offline sebesar 0,942. Teknik analisis data dalam penelitian ini yaitu dengan menggunakan teknik analisa independent sample T-test. Hasil penelitian membuktikan terdapat perbedaan kepuasan konsumen belanja online dan offline pada mahasiswi pembeli produk fashion dengan hasil skor asymp sig 2 tailed sebesar taraf sangat signifikansi p = 0,000 (p >0,01).

Kata kunci: Kepuasan konsumen, belanja online, belanja offline


Keywords


Kepuasan konsumen; belanja online; belanja offline.



DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2018i1.3876