KONTRIBUSI SELF-REGULATED LEARNING TERHADAP STRES AKADEMIK MAHASISWA SELAMA MENJALANI PERKULIAHAN DARING

Ahmad Mubarok - Universitas Negeri Padang
Tesi Hermaleni - Universitas Negeri Padang

Abstract


Abstract: Contribution of self-regulated learning to academic stress students during online lectures.Purpose of this study to determine the contribution of self-regulated learning to student academic stress during online lectures. Type of research used in study is the form of survey research with quantitative research methods. Research population is Padang State University students who are undergoing online lectures using proportional sampling technique. Number of samples in study amounted to 345 people. This study uses scale of self-regulated learning and academic stress measuring tool with  reliability values of the two variables, namely .922 and .867. The data analysis technique used is simple linear regression analysis. Found an R-Square value of .012 where F regression in study obtained values of 4.072 and  with p value = .044 (p < .05) meaning Ha is accepted, it’s known that therecontribution of self-regulated learning to stress student academics during online lectures.

Abstrak: Kontribusi self-regulated learning terhadap stres akademik mahasiswa selama menjalani perkuliahan daring. Tujuan penelitian yaitu untuk mengetahui kontibusi self-regulated learning terhadap stres akademik mahasiswa selama menjalani perkuliahan daring. Jenis penelitian yang digunakan pada penelitian berbentuk penelitian survei dengan metode penelitian kuantitatif. Populasi penelitian adalah mahasiswa Universitas Negeri Padang yang sedang menjalani perkuliahan daring dengan menggunakan teknik sampel proposional sampling. Jumlah sampel pada penelitian berjumlah 345 orang.Skala yang digunakan pada penelitian ini adalahself-regulated learning dan stres akademik sebagai alat ukur dengan nilai reliabilitas dari kedua variabel yaitu .922 dan .867. Teknik analisis data yang digunakan yaitu analisis regresi linier sederhana. Ditemukan nilai R-Square sebesar .012 dimana F regresi pada penelitian ini didapatkan nilai sebesar 4.072 dan dengan nilai p = .044 (p < .05) berarti Ha diterima, maka diketahui terdapat kontribusi self-regulated learning terhadap stres akademik mahasiswa selama menjalani perkuliahan daring.


Keywords


Self-regulated learning; stres akademik; mahasiswa

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2021i3.11979