PENGARUH PAPARAN FILM ANAK-ANAK DI YOUTUBE TERHADAP PEROLEHAN THEORY OF MIND PADA ANAK PRASEKOLAH DI KOTA BUKITTINGGI

Nurhayati Nurhayati - Universitas Negeri Padang
Devi Rusli - Universitas Negeri Padang

Abstract


Abstract: The effect of children's films exposure on youtube the acquisition of Theory of Mind in preschool children Bukittinggi. Research aims determine the effect of the two variables. The method used is quantitative with the population, preschool children Bukittinggi, West Sumatra. Research sample was 80 children aged 3-5 years consisting of 34 boys, 46 girls. The sampling technique is purposive sampling. Data were collection using a children's film exposure questionnaire for the child's caregiver subjects, the ToM test given to the child. The data was processed using a simple regression analysis test and logistic to see the effect the independent and dependent variables. Results research prove there was no effect between children's films exposure on youtube the acquisition of Theory of Mind in preschool children in Bukittinggi with a p value of .126 (p>.05). Results also found children's films exposure on YouTube didn’t affect all assignments to the ToM concept.

Abstrak: Pengaruh paparan film anak-anak di youtube terhadap perolehan Theory Of Mind pada anak prasekolah di Kota Bukittinggi. Penelitian bertujuan mengetahui pengaruh kedua variabel. Metode yang digunakan kuantitatif dengan populasi penelitian yaitu anak-anak prasekolah di Kota Bukittinggi, Sumatera Barat. Sampel penelitian sebanyak 80 orang anak-anak usia 3-5 tahun terdiri dari 34 oang laki-laki dan 46 orang perempuan. Teknik sampel yaitu purposive sampling. Pengambilan data menggunakan kuesioner untuk subjek pengasuh utama anak, tes ToM diberikan pada anak-anak. Data diproses menggunakan uji analisis regresi sederhana dan uji analisis logistik melihat pengaruh variabel bebas dan terikat. Hasil penelitian membuktikan tidak terdapat pengaruh antara paparan film anak-anak di youtube terhadap perolehan Theory of Mind pada anak prasekolah di Kota Bukittinggi dengan nilai p =.126 (p>.05). Hasil penelitian juga menemukan bahwa paparan film anak-anak di youtube tidak mempengaruhi semua penugasan konsep ToM.

 


Keywords


Paparan film anak-anak; theory of mind; anak prasekolah

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2021i3.11978