HUBUNGAN INTENSITAS BERMAIN GAME ONLINE DENGAN KECENDERUNGAN PERILAKU AGRESIF PADA REMAJA

Anggi Putra - Universitas Negeri Padang
Devi Rusli - Universitas Negeri Padang

Abstract


Abstract: The relationship intensity of playing online game with tendency of aggresive behaviour in  adolescents. This research begins by looking the phenomenon of adolescents who spend more time playing online games. Not only playing online games, adolescents will unconsciously imitate scenes in the game. This study goal to see the correlatioan of that. The  research design used correlational quantitative and popuation were adolescents aged 12-20 years who played online games in the city of Padang. Technique of sampling was using purposive sampling as many 70 people, used an intensity scale of playing online games with 4 statements and scale of aggression behavior tendency with 29 statements, a reliability value .916. Data analysis technique using the Product Moment correlation technique Karl Pearson. The result showed that there was a significant correlation between the intensity playing oonline games and tendency aggressive behavior in adolescents with correlation coefficient (r) of .265 and p=.02 (p < .05).

 

Abstrak: Hubungan intensitas bermain game online dengan kecenderungan peilaku agresi pada remaja. Studi ini diawali dengan melihat fenomena remaja yang suka sering menggunakan waktunya untuk bermain game online secara intens. Remaja yang terpapar secara tidak sadar menirukan adegan dalam game. Studi ini bertujuan untuk mengetahui hubungan diantara keduanya. Desain penelitian kuantitatif korelasional, populasinya remaja berusia antara 12-20 tahun yang bermain game online di Kota Padang. Penentuan sampelnya memakai teknik purposive sampling sebanyak 70 orang. Skala intensitas bermain game online memiliki empat pernyataan mengunakan uji keterbacaan dan skala kecenderungan perilaku agresi dengan 29 pernyataan dan nilai reliabilitas .916. Teknik analisis data memakai teknik korelasi Product Moment dari Karl Pearson. Hasil dari penelitian menyatakan terdapat hubungan positif antara intensitas bermain game online dengan kecenderungan perilaku agresi pada remaja. Artinya semakin tinggi tingkat intensitas pada remaja maka akan semakin tinggi pula tingkat kecenderungan prilaku agresi atau sebaliknya.

Abstract: The relationship intensity of playing online game with tendency of aggresive behaviour in  adolescents.This research begins by lookingthe phenomenon of adolescents who spend more time playingonline games. Not only playing online games, adolescents will unconsciously imitate scenes in the game. This study goal to see the correlatioanof that. The  research design usedcorrelational quantitative and popuation were adolescents aged 12-20 years who played online games in the city of Padang. Technique of sampling was using purposive sampling as many 70 people, used an intensity scale of playing online games with4 statements andscale of aggression behavior tendency with 29 statements, a reliability value.916. Data analysis technique using the Product Moment correlation technique Karl Pearson. The result showed that there was a significant correlation between the intensity playing oonline games and tendency aggressive behavior in adolescents with correlation coefficient (r) of .265 and p=.02(p <.05).

 

Keywords:Intensity of playing online games, tendency of aggression behaviour, adolescents.

 

Abstrak:Hubungan intensitas bermain game online dengan kecenderungan peilaku agresi pada remaja.Studi ini diawali dengan melihat fenomena remaja yang suka sering menggunakan waktunya untuk bermain game online secara intens. Remaja yang terpapar secara tidak sadar menirukan adegan dalam game. Studi ini bertujuan untuk mengetahui hubungan diantara keduanya. Desain penelitian kuantitatif korelasional, populasinya remaja berusia antara 12-20 tahunyang bermain game online di Kota Padang. Penentuan sampelnya memakai teknikpurposive sampling sebanyak 70 orang. Skala intensitas bermain game online memiliki empat pernyataan mengunakan uji keterbacaandan skala kecenderungan perilaku agresi dengan 29 pernyataan dan nilai reliabilitas .916. Teknik analisis data memakai teknik korelasi Product Moment dari Karl Pearson. Hasil dari penelitian menyatakan terdapat hubungan positif antara intensitas bermain game online dengan kecenderungan perilaku agresi pada remaja. Artinya semakin tinggi tingkat intensitas pada remaja maka akan semakin tinggi pula tingkat kecenderungan prilaku agresi atau sebaliknya.


Keywords


Intensitas bermain game online; kecenderungan perilaku agresi; remaja

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2021i2.11663