PENGARUH PENGGUNAAN OIL CATCH TANK (OCT) PADA POSITIVE CRANKCASE VENTILATION PADA MOBIL TOYOTA KIJANG INNOVA TERHADAP PENURUNAN KADAR EMISI GAS BUANG

Deno Saputra -
Erzeddin Alwi -
Donny Fernandez -

Abstract


Abstract- The transport sector is the main source of the increase in exhaust emissions from year to year, the use of vehicles that are too long also produces emissions beyond the threshold values ​​that are harmful to human health and the environment. To minimize the levels of exhaust emissions produced by automobiles, it takes a technological innovation in vehicles such as Oil Catch Tank (OCT) on the Positive Crankcase Ventilation. Oil Catch Tank is an additional tool that serves as an air particle separator and oil (Water and Oil Separator) to design tubes and filter media with the concept of slowing the flow of blow-by gas and condensation that occurs to produce clean air is going into the intake manifold, in This research researcher interested to see how the effect of the use of Oil Catch Tank on the Positive Crankcase Ventilation towards decreased levels of exhaust emissions.
This study uses an experimental research to see how much influence Oil Catch Tank on exhaust emissions in cars Toyota Innova. This study was conducted on January 26, 2014 by using the Toyota Innova 2010. Testing of exhaust emissions of CO and HC performed on lap 800 rpm, 1500 rpm and 2500 rpm by using Oil Catch Tank before and after using Oil Catch Tank. Data collection was performed two times in each round. For data analysis testers perform different test t-test Lipson, which is to see whether the use of Oil Catch Tank significant influence on the content of the exhaust emissions.
From the results of research on the use of Oil Cath Positive Crankcase Ventilation Tank can reduce levels of exhaust emissions of CO and had little influence on the HC exhaust emissions. On lap 800 occurs penurunansebesar 0.175% and HC by 19 ppm. At 1500 rpm rotation decrease of 0.23% CO and HC at 15 ppm. At 2500 rpm rotation decreased by 0.43% CO and HC decreased by 20 ppm. Use of Oil Catch Tank (OCT) on the Positive Crankcase Ventilation at the Toyota Kijang Innova has a significant effect on the reduction of exhaust emissions levels for the average CO 6.939 t count greater than t table 6.314 and negative for HC exhaust emissions as the average t 4.067 is smaller than t table 6.314.

 

Keywords: Oil Catch Tank, Positive Crankcase Ventilation, exhaust emissions.

Intisari- Sektor transportasi merupakan sumber utama terjadinya peningkatan emisi gas buang dari tahun ketahun, pemakaian kendaraan yang terlalu lama turut menghasilkan emisi gas buang diluar nilai ambang batas yang berbahaya bagi kesehatan manusia dan lingkungan hidup. Untuk meminimalisir kadar emisi gas buang yang dihasilkan oleh kendaraan mobil, dibutuhkan suatu inovasi teknologi pada kendaraan seperti Oil Catch Tank (OCT) pada Positive Crankcase Ventilation. Oil Catch Tank adalah sebuah alat tambahan yang berfungsi sebagai pemisah partikel udara dan minyak (Air and Oil Separator) dengan disain tabung dan media filter dengan konsep memperlambat aliran blow by gas serta kondensasi yang terjadi untuk menghasilkan udara bersih yang akan disalurkan ke intake manifold, dalam penelitian ini peneliti tertarik untuk melihat seberapa pengaruh penggunaan Oil Catch Tank pada Positive Crankcase Ventilation terhadap penurunan kadar emisi gas buang.

Penelitian ini menggunakan metode penelitian eksperimen untuk melihat seberapa besar pengaruh Oil Catch Tank terhadap emisi gas buang pada mobil Toyota Kijang Innova. Penelitian ini dilakukan pada tanggal 26 Januari 2014 dengan menggunakan mobil Toyota Kijang Innova tahun 2010. Pengujian emisi gas buang CO dan HC dilakukan pada putaran 800 Rpm, 1500 Rpm dan 2500 Rpm dengan sebelum menggunakan Oil Catch Tank dan setelah menggunakan Oil Catch Tank. Pengambilan data dilakukan 2 kali pada setiap putaran. Untuk analisis data penguji melakukan uji beda t-test Lipson, yaitu melihat apakah penggunaan Oil Catch Tank berpengaruh secara signifikan terhadap kandungan emisi gas buang.

Dari hasil penelitian penggunaan Oil Cath Tank pada Positive Crankcase Ventilation dapat menurunkan kadar emisi gas buang CO dan tidak terlalu berpengaruh pada emisi gas buang HC. Pada putaran 800 terjadi penurunansebesar 0,175 % dan HC sebesar 19 ppm. Pada putaran 1500 Rpm terjadi penurunan CO sebesar 0,23 % dan HC sebesar 15 ppm. Pada putaran 2500 Rpm terjadi penurunan CO sebesar 0,43 % dan HC mengalami penurunan sebesar 20 ppm. Penggunaan Oil Catch Tank (OCT) pada Positive Crankcase Ventilation pada mobil Toyota Kijang Innova mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap penurunan kadar emisi gas buang CO karena rata-rata thitung 6,939 lebih besar dari t tabel 6,314 dan negatif untuk emisi gas buang HC karena rata-rata t hitung 4,067 lebih kecil dari t tabel 6,314.

 

Kata Kunci: Oil Catch Tank (OCT), Positive Crankcase Ventilation, emisi gas buang


Full Text:

PDF