Pengaruh Motivasi Belajar dan Pendapatan Orang Tua Terhadap Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Guru (PPG)

Shaftian Trianwenda - Universitas Negeri Padang
Marwan Marwan - Universitas Negeri Padang
Elvi Rahmi - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to investigate the effects of the learning motivation and parents’ incomes on the college student interest in joining the PPG program study at the Department of Economic education FE UNP. This research is associative descriptive. The research variables were the college student interest in joining the PPG program, learning motivation, and parents’ incomes. The research sample comprised college students 2015 and 2016 admission year using the Proportional Random Sampling technique with a total of 130 college students. The data was collected through a questionnaire. Methods of data analysis using multiple regression. The results of the study partially show: (1) there is a significant negative influence between learning motivation and college student interest in joining the PPG program, (2) there is a significant positive effect of parents' income on college student interest. in joining the PPG program, and (3) there is a significant positive effect between learning motivation and parents' income on college students' interest in joining the PPG program. The coefficient of determination (R²) is 0.086. this means that the contribution of independent variables of learning motivation and parent's income to the dependent variable of student interest in joining the PPG program was 8,6%.

Keywords: ppg program, learning motivation, parents’ incomes


Full Text:

PDF

References


Ahmadi. (2007). Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Aryanto, A. A. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa dan Tingkat Pendapatan Orang Tua Terhadap Minat Siswa kelas XI SMAN 1 Jogonalan Untuk Melanjutkan ke Jenjang Perguruan Tinggi Tahun Ajaran 2015/2016. In Skripsi, Program Studi Pendidikan Ekonomi. Fakultas Ekonomi: Universitas Negeri Yogyakarta.

Case, a. F. (2003). Prinsip-Prinsip Ekonomi Mikro. Jakarta: Gramedia.

Daryanto. (2010). Belajar & Mengajar. Bandung: CV Yrama Widya.

Djaali. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Halimah Siti, M. S. (2018). Tingkat Pendidikan dan Pendapatan Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi. Jurnal Pendagogik Vol. 5 (1) , 50-56.

Hamzah, B. U. (2012). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

I'ana Umma, M. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar, Prestasi Belajar dan Kondisi Ekonomi Keluarga Terhadap Minat Siswa Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi Kelas XI IPS di SMAN Sekacamata Ngaliyan Semarang. Jurnal Analisis Pendidikan Ekonomi Vol.4 (1) , 242-249.

Imron, F. (2016). Analisis Sistem Sertifikasi Guru Dalam Problematika Kekinian. Jurnal Pendidikan Islam Vol. 9 (1) , 70-88.

Indriyanti Ninuk, S. E. (2013). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat melanjutkan pendidikan ke perguruan tinggi pada siswa kelas XII Akuntansi SMK Nagari 6 Surakarta Tahun 2013. Jurnal Pendidikan UNS Vol. 1 (2) , 1-10.

Istoqomah Indah, B. G. (2016). Pengaruh Pendapatan Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi. In Jurnal Kependidikan. Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP UNTAN: Pontianak.

Pamudi, S. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar dan Status Sosial Ekonomi Orang Tua TerhadapMinat Melanjutkan Studi ke Perguruan tinggi Negeri Dengan Mempertimbangkan Prestasi Belajar Siswa Kelas XII IPS SMA Negeri 1 Gunung Labuhan Kabupaten Waykanan Tahun Pelajaran 2016/2017. In Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan: Universitas Lampung.

Permendikbud No, 87. (2013). Tentang Program Pendidikan Profesi Guru Prajabatan. Jakarta.

Putra, P. C. (2018). Pengarus Motivasi Belajar, Prestasi Belajar dan Informasi Perguruan Tinggi Negeri Terhadap Minat Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi Negeri Pada Siswa Kelas XIIIPS SMA 1 Sumberejo KabupatenTanggamus Tahun Ajaran 2017/2018. In Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan: Universitas Lampung.

Sardiman. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sasmi Wilda Yulia, R. S. (2017). Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Terhadap Minat Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi pada Siswa Kelas XII SMK 5 Pakanbaru. Jurnal Pendidikan Ekonomi , 1-13.

Slameto. (2010). Belajar dan Fakto-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sukri, S. (2019). Peningkatan Motivasi dan hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran

Kooperatif Two Stay Two Stray. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 9(2), 152-161.

Syafitri, W. (2015). Pengaruh Pendapatan dan Tingkat Pendidikan Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi Pada Siswa Kelas XII SMK 1 Payakumbuh. In Skripsi, Program Studi Pendidikan Ekonomi. Fakultas Ekonomi: Universitas Negeri Padang.

Undang-Undang, N. 20. (2003). Tentang Pendidikan Nasional. Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v3i3.9909