Pengaruh Kecerdasan Spiritual dan Hubungan Teman Sebaya terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Lubuk Basung Tahun Ajaran 2018/2019

Linda Lestari - Universitas Negeri Padang
Elvi Rahmi - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to determine the direct influence of spiritual intelligence and peer relationship on economic learning achievement of class X SMAN 2 Lubuk Basung in the 2018/2019 school year. This type of research is quantitative descriptive. The population of this study were all students of class X SMAN 2 Lubuk Basung in the academic year 2018/2019 with a total of 364 students. The sampling technique is proportional random smpling with a sample size of 190 respondents. Data collection techniques are questionnaires and documentation. Data analysis techniques used were descriptive analysis, normality test, heterokedasticity tes, multicollinearity test, multiple regression analysis, F test, and t test. The result of this study indicates that: 1) spiritual intelligence has a positive and significant effect on economic learning achievement, 2) peer relations has a positive and significant effect on economic learning achievement, 3) spiritual intelligence and peer relationship has a significant effect on economic learning achievement. In an effort tp improve economic learning achievement of class X students of SMAN 2 Lubuk Basung Academic Year 2018/2019, student is expected to be able to increase spiritual intelligence and pay attention to peer relationship that have a positive influence to improve learning achievement of economic subjects.

Keyword: spiritual intelligence, peer relationship, learning achievement

Full Text:

PDF

References


Agustian, Ary Ginanjar. 2001. Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual. Jakarta: Arga Wijaya Persada

. . 2003. Rahasia Sukses Membangkitkan ESQ Power: Sebuah Inner Journey Melalui Al-Ihsan. Jakarta: Arga Wijaya Persada

Anggraini, Rita. D. 2017. Pengaruh Motivasi Belajar dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA N 1 Pleret Tahun Ajaran 2016/2017. Universitas Negri Yogyakarta: Pendidikan Akuntansi

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Damsar. 2011. Pengantar Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Kencana

Desmita. 2007. Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka cipta

Hassan, A. (2009). Kecerdasan emosional dan spiritual sebagai dasar untuk mengevaluasi filosofi nasional pendidikan prestasi. Jurnal Penelitian Internatıonal Studıes. 1 (12). Hlm. 59-66

Nggermanto, Agus. 2005. Quantum Quotient (Kecerdasan Quantum): Cara Praktis Melejitkan IQ, EQ, dan SQ yang Harmonis. Bandung: Nuansa

Santrock, Jhon W. 2007. Perkembangan Anak Edisi Ketujuh Jilid Dua. Jakarta: Erlangga

Saputro, S. T & Sapirman. 2012. Pengaruh Disiplin Belajar dan Lingkungan Teman Sebaya terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2009 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta. 10(1). Hlm. 78-97

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sulastyaningrum, Rizky, Trisno Martono & Budi Wahyono. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, dan Kecerdasan Spiritual terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Peserta Didik Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Bulu Tahun Ajaran 2017/2018. Universitas Sebelas Maret. 4(2). Hlm. 1-16

Syah, Muhibbin. 2005. Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Wahab, Rohmalina. 2016. Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Wolman RN. 2001. Berpikir dengan Jiwa Anda: Kecerdasan Spiritual dan Mengapa itu Penting. 1st ed. New York: Harmony Books

Zohar, D dan Marshall I. 2001. SQ Memanfaatkan Kecerdasan Spiritual dalam Berpikir Integralistik dan Holistik untuk Memaknai Kehidupan, (diterjemahkan oleh: Rahmani A). Bandung: Mizan




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v3i1.8537