PENGARUH EMOTIONAL QUOTIENT DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP DAYA JUANG MAHASISWA JURUSAN PENDIDIKAN EKONOMI FAKULTAS EKONOMI UNIVERSITAS NEGERI PADANG DALAM RANGKA MENYELESAIKAN STUDI

Feni Fatmawati - Universitas Negeri Padang
Agus Irianto - Universitas Negeri Padang
Dessi Susanti - Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this study is to determine the effect of emotional quotient and learning motivation to the adversity quotient of students of the Department of Economic Education Faculty of Economics, State University of Padang in order to complete the study. This study is a descriptive quantitative research. The population of this study are Students of Economic Education Department of Faculty of Economics of State University of Padang 2014, 2015, 2016 and 2017 years, a namber 439 students and obtained as many samples 81 students by using a formula purposive sampling. The data used are primary data obtained through the distribution of questionnaires to the students of the Department of Economic Education Faculty of Economics, State University of Padang 2014, 2015, 2016 and 2017 years. The analytical method used is descriptive and quantitative with multiple regression analysis using SPSS version 16. The results showed that: (1) Emotional quotient significantly affects the student's desire of the Department of Economic Education Faculty of Economics, State University of Padang in order to complete the study (2) The motivation to learn not significantly influence the students' desire of the Department of Economic Education, Faculty of Economics, State University of Padang in order to complete the study.

 

 

Keyword : Emotional Quotient, Learning Motivation, and Adversity Quotient

Full Text:

PDF

References


Arikunto,Suharsimi, (2012). Prosedur Penelitian. Jakarta: Pt. RinekaCipta.

Arlena, Fifah. (2018). Pengaruh Penerapan Blended Learning dan Adversity Quotient Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian Jurusan Pendidikan Ekonomi FE UNP. Padang: FE UNP.

Dimyati dan Mudjono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Djali, (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2008). Psikologi belajar Edisi kedua. Jakarta: Bumi Aksara.

Djaafara dan Budiman. (2008). Masyarakat Ekonomi Asean 2015. Jakarta: PT Gramedia.

Ferlin, dan Kustanti. (2017). Hubungan antara Adversity Intelligence Dengan Motivasi Berprestasi pada Mahasiswa. Semarang: Jurnal Empati, Volume 6 (Nomor 2) Edisi Khusus April 2017:47-56.

Hamalik, Oemar. (2008). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Hutabarat. (2017). Hubungan Daya Juang Dengan Kecemasan Menghadapi Pemutusan Hubungan Kerja. Jakarta: Hubungan Daya Juang Dengan Kecemasan Menghadapi PHK Vol. 5 No. 3 2017 : 501-515.

Iskandar. (2009). Psikologi Pendidikan (sebuah orientasi baru). Jakarta: Pustaka Nasional RI.

Kuncoro, Mudrajad. (2013). Metode Riset Untuk Bisnis Dan Ekonomi Edisi 4. Jakarta: Erlangga.

Nanang Hanafiah dan Cucu Suhana. (2012). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Prianto, (2017). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Tingkat Daya Juang Terhadap Prestasi Belajar IPS Pada Siswa SMA Di Jakarta Selatan Tahun Ajaran 2014/2015. Jakarta Selatan: Research and Development Journal Of Education Vol. 3 Edisi Khusus April 2017:2406-9744

Priyatno, Dwi. (2008). Mandiri Belajar SPSS. Jakarta. PT. Buku Kita

Purwanto, Ngalim. (2007). Psikologi pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Riduwan. (2012). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Rohman, Arif. (2009). Memahami Pendidikan Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Laksbang Mediatama Yogyakarta.

Sadirman, (2012). Interaksi Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Saefudin, Azwar. (2015) Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta

Stoltz, G. Paul. (2014). Adversity Quontient: Mengubah Hambatan Menjadi Peluang. Jakarta: Grasindo.

Sugiyono. (2009, 2012 dan 2015). Statiska untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suliyanto. (2011). Ekonometrika Terapan: Teori & Aplikasi dengan SPSS. Bandung: Remaja Roskarya.

Umar, Husein. (2008). Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis Edisi Kedua. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Uno, Hamzah B. (2012). Teori Motivasi dan pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Utami, Nashory, dan Rachmawati. (2014). Pengaruh Pelatihan Adversity Quotient Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama. Yogyakarta: Jurnal Intervensi Psikologi Vol. 6 Edisi Khusus Juni 2014:131-149.

Wirawan. (2016). Evaluasi Teori, Model, Metodologi, Standar, Aplikasi, Dan Profesi. Jakarta: Rajawali Pers.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v1i4.5652