Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Pemanfaatan Perpustakaan terhadap Hasil Belajar Siswa dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening

Armiati Armiati - Universitas Negeri Padang
Yola Oktavia - Universitas Negeri Padang
M Hidayat - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research aims to analyze the influence of the school environment and library use on student learning outcomes through learning motivation as an intervening variable. This type of research is quantitative with an associative type. The research population was class The sampling technique was proportional random sampling with a sample size of 168 students. The data used are primary and secondary data. The data collection technique is in the form of a questionnaire. Data analysis uses descriptive analysis, analysis prerequisite tests, path analysis, t test and coefficient of determination. Data analysis using SPSS. The research results show that 1) the school environment has a direct effect on learning outcomes 2) library use has no direct effect on learning outcomes 3) the school environment has no effect on learning outcomes through learning motivation as an intervening variable 4) library use has an effect on student learning outcomes through motivation learning as an intervening variable.

Full Text:

PDF

References


Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor yang mempengaruhi hasil belajar IPA. Mimbar Ilmu, 26(2), 193-203.

Azizah, I. M., Sinaga, D., & Prahatmaja, N. (2012). Hubungan Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah dengan Prestasi Belajar Siswa. Students E-Journal, 1(1), 20.

Bafadal 1996. pengelolaan perpustakaan sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Chi, R., Lu, S., Zhang, N., Zhang, M., Guo, K., Du, S., ... & Ma, G. (2023). The Association between the School Environment and Adolescent Alcohol Drinking Behavior in Six Cities in China. Nutrients, 15(2), 368.

Corno, L. (2023). Student volition and education: Outcomes, influences, and practices. In Self-regulation of learning and performance (pp. 229-251). Routledge.

Dimyati dan Mudjiono 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Eliana, S. 2019. Manajemen Lingkungan Pendidikan. Uwais Press.

Gampu, G., Pinontoan, M., & Sumilat, J. M. (2022). Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5124-5130.

Guo, J. P., Yang, L. Y., Zhang, J., & Gan, Y. J. (2022). Academic self-concept, perceptions of the learning environment, engagement, and learning outcomes of university students: relationships and causal ordering. Higher Education, 1-20.

Huda, I. C. (2020). Peranan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 38-48.

Jaya, F. 2019. Pengaruh Motivasi Belajar dan Pemanfaatan Perpustakaan Terhadap Prestasi Belajar. 4(1).

Masturi, H. 2011. Pengaruh pemanfaatan perpustakaan sekolah terhadap prestasi belajar siswa.

Melinda, R., & Eta, K. (2020). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika.

Moore, P. (2021, March). Primary School Children's Interaction with Library Media: information literacy in practice. In IASL Annual Conference Proceedings (pp. 121-132).

Mukmina, M., Masrura, S. I., & Mahmud, N. (2021). The Effect Of Family Harmony And School Environment On Students’learning Outcomes In Mathematics Subject. MaPan: Jurnal matematika dan Pembelajaran, 9(2), 292-303.

Mustika, W., & Rahmi, E. (2019). Pengaruh Variasi Mengajar Guru dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X IS SMA Pertiwi 1 Padang Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Ecogen, 2(4), 798-810.

Nashar, H. 2004. Peranan Motivasi Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran. Jakarta: Delia Press.

Nurhayani, Sudarmiatin & sunaryanto 2017. Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Terhadap Prestasi Belajar IPS Melalui Motivasi Belajar. Journal of Education, 2(2007): 1443–1449. Tersedia di http://journal.um.ac.id/inex.php/jptpp/.

Prastowo, A. 2012. Manajemen Perpustakaan Sekolah Profesional. Jogjakarta: Diva Press.

Rahayu, Y.D. & Yudha, R.I. 2022. Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kewirausahaan di Kelas XI Perhotelan SMK Negeri 4 Kota Jambi. 6(September): 49–60.

Ratnasari, H.D. 2014. Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Kompetensi Profesional Guru Melalui Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 11 Semarang. 3(1): 134–142.

Sihaloho, R., Sihombing, S. & Simamora, B.A. 2023. Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII di SMP Negeri 2 Siantar T.A 2022/2023. 3(1): 26–34.

Slameto 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Uno, H. 2014. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Wardiana, W., Fadli, A., & Wahyudiati, D. (2021). Hubungan Pemanfaatan Perpustakaaan Sekolah dan Minat Baca terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XII IPS di MA AL-Ijtihad Danger Lombok Timur. Schemata: Jurnal Pasca Sarjana IAIN Mataram, 10(2), 107-128.

Zaelani, R. & Margunani 2016. Peran Minat Belajar Sebagai Intervening Dalam Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi. 5(2): 532–545.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v7i1.15775