Pengaruh Adversity Quotient dan Prokrastinasi Akademik Terhadap Prestasi Akademik

Yolanda Yolanda - Universitas Negeri Padang
Dessi Susanti - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research aims to analyze 1) The impact of the adversity quotient and academic procrastination on students' academic achievement at Faculty of Economics and Business Universitas Negeri Padang 2) The impact of the adversity quotient on students' academic achievement at Faculty of Economics and Business Universitas Negeri Padang 3) The impact of academic procrastination on students' achievement at Faculty of Economics and Business Universitas Negeri Padang. This study employs a quantitative methodology and is causal associative in nature. A sample of 88 respondents was selected by proportionate random sampling procedures from among the 684 active undergraduate students in the class of 2017–2019 at Faculty of Economics and Business Universitas Negeri Padang. Applying methods from multiple linear regression analysis with SPSS version 27. The research result show that  adversity quotient and academic procrastination have a significant impact of 32% on students' academic achievement at Faculty of Economics and Business  Universitas Negeri Padang

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Arum, D., & Indriayu, M. (2023). Pengaruh Prokrastinasi akademik Dan Locus Of Control Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Uns Angkatan 2016-2019. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3759-3767

Azar, F. S. (2013). Self-efficacy, achievement motivation, and academic procrastination as predictors of academic performance. US-China Education Review, 3(11), 847-857.

Fatmawati, F., Irianto, A., & Susanti, D. (2019). Pengaruh Emotional Quotient Dan Motivasi Belajar Terhadap Daya Juang Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang Dalam Rangka Menyelesaikan Studi. Jurnal Ecogen, 1(4), 744-750.

Ghufron, M.N., & Risnawati, R.S. (2010). Teori-teori psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Medi.

Mawarni, W. D. (2023). Pengaruh Efikasi Diri dan Adversity quotient Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Pendidikan Ekonomi FKIP UNS Angkatan 2019-2021.

Puriani, R. A., & Dewi, R. S. (2021). Konsep adversity & problem solving skill. Bening Media Publishing.

Saleh, M. (2014). Pengaruh motivasi, faktor keluarga, lingkungan kampus dan aktif berorganisasi terhadap prestasi akademik. Jurnal Fenomena, 4 (2), 109-141.

Salsabila, U., Jumiati, S., & Rosnelly, R. Pengaruh Prokrastinasi Akademik, Disiplin Belajar Dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Manajemen Angkatan 2017 Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Riau. Jurnal Online Mahasiswa (Jom) Bidang Ilmu Ekonomi, 8(2), 1-15.

Situmorang, M. J. (2021). Pengaruh Adversity Quotient Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Hkbp Nommensen Medan.

Stoltz, Paul G. (2007). Adversity quotient, Mengubah Hambatan Menjadi Peluang, Terjemahan. T Hermaya. Jakarta : PT. Grasindo.

Suciningrum, A. A. (2022). Pengaruh Efikasi Diri, Regulasi Diri, dan Prokrastinasi Terhadap Prestasi Akademik pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Jenderal Soedirman (Doctoral dissertation, Universitas Jenderal Soedirman).

Sudirman, A., & Muttaqiyathun, A. (2018). Pengaruh Adversity Quotient, Emotional Quotient, Dan Stres Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa (Studi Kasus Pada Mahasiswa Yang Mengikuti Organisasi Mahasiswa Di Universitas Ahmad Dahlan). Jurnal Fokus Manajemen Bisnis, 8(1), 1-19.

Sugiyono & Susanto. (2015). Cara Mudah Belajar SPSS & Lisrel. Bandung: Alfebeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Utama, H. P. (2018). Membangun Pendidikan Bermartabat. Rasibook.

Vinni, S. A. (2018). Pengaruh Prokrastinasi Akademik Dan The Big Five Personality Traits Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Universitas Andalas (Doctoral Dissertation, Universitas Andalas).

Yulianda, M., & Syofyan, R. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar, Teman Sebaya Terhadap Prokratinasi Akademik dan Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Padang. Jurnal Ecogen, 1(2), 450-462




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v7i1.15743