Pengaruh Bimbingan Orang Tua dan Self Control Terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa

Utari Melvianda - Universitas Negeri Padang, Padang, West Sumatera
Elvi Rahmi - Universitas Negeri Padang, Padang, West Sumatera

Abstract


This research objective to determine and analyze: (1) The influence of parental guidance and self-control on the saving behavior of students at the Faculty of Economics, Padang State University. (2) The Influence of Parental Guidance on the Saving Behavior of Students at the Faculty of Economics, Padang State University. (3) The Influence of Self Control on the Saving Behavior of Students at the Faculty of Economics, Padang State University. This type of research is associative descriptive research. The population in this study were students from the Faculty of Economics, Padang State University. The sample used was 98 students using probability sampling. The type of data in this research is primary data. The data collection technique used is a questionnaire, the data that has been collected is analyzed using descriptive analysis. This research uses Multiple Regression analysis. The results of this research show that parental guidance and self-control have a significant effect on the saving behavior of students at the Faculty of Economics, Padang State University.

Full Text:

PDF

References


Ajzen, I. (2020). The theory of planned behavior: Frequently asked questions. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(4), 314–324. https://doi.org/10.1002/hbe2.195

Amilia, S., Putri, T., Bulan, L., & Rizal, M. (2018). Analysis of factors affecting student Bidik Misi savings behavior. 14, 65–72.

Ardiana, M. (2016). Kontrol Diri, Pendidikan Pengelolaan Keuangan Keluarga, Pengetahuan Inklusi Keuangan Siswa Pengaruhnya Terhadap Perilaku Menabung Siswa Smk Se Kota kediri. 4(1),59–75. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203

duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif : Beberapa Konsep Dasar Untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data Dengan Spss. Cv.Budi Utama.

Ghufron, M. N., & S, R. R. (2014). Teori - Teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.

Marwati, R. D. (2018). Faktor-faktor Yang Memengaruhi Perilaku Menabung Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Kajian Ilmiah Bidang Pendidikan Dan Ekonomi, 7(5), 476–487. https://eprints.uny.ac.id/57719/

Nafisah, A. N. (2020). Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya Malang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB.

Novitasari, E., & Ayuningtyas, T. (2021). Analisis ekonomi keluarga dan literasi ekonomi terhadap perilaku menabung mahasiswa Pendidikan Ekonomi angkatan 2016 di STKIP PGRI Raszad, S. E. F., & Purwanto, E. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Perguruan Tinggi Negeri Di Kota Surabaya ). Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara, 3(September 2021), 51–65.

Robin, R., & Djanuarko, D. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Minat dan Perilaku Menabung Pada Masyarakat Kota Batam. Jurnal Dimensi, 10(1), 112–126. https://doi.org/10.33373/dms.v10i1.2763

Sirine, H., & Utami, D. S. (2016). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Menabung. Jurnal Elektronik Universitas Kristen Satya Wacana, 19(1), 27–52.

Soekanto, S.(2014). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada

Suhendra, Y. F., & Arifin, A. Z. (2019). Faktor Yang Memprediksi Perilaku Menabung Pekerja Di. I(3), 600–608.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Thung, C. M., Kai, C. Y., Nie, F. S., Chiun, L. W., Tsen, T. C., & A. (2012). Determinants Of Saving Behaviour Among The University Students In Malaysia. May.

Wahidin. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Pancar, 3(1), 232–245.

Widayato. (2014). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Pendidikan Keuangan Keluarga dan Pembelajaran di Perguruan Tinggi terhadap Literasi Finansial Mahasiswa. Jurnal Pendidikaan Humaniora, volume 2 no 2

Zulaika, M. D. S., & Listiadi, A. (2020). Literasi Keuangan, Uang Saku, Kontrol Diri, dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Menabung Mahasiswa. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8(2), 137– 146. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/EKU




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v6i4.15409