Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah dan Penggunaan Smarthphone Terhadap Minat Baca Siswa

Sri Finishi - Universitas Negeri Padang
Friyatmi Friyatmi - Universitas Negeri Padang

Abstract


This  study objectives to find out the influence of school literacy movement program and smartphone use on student reading interest in SMKN 2 Padang. Sample from this study were 97 respondents who were students at SMKN 2 Padang. Based on the   partial t test, it can be determined that the variable of school literacy movement and smartphone usage has a significance value of 0,000 < 0.05, The conclusion is that the variables of school literacy movement and the use of smartphones have a positive and significant influence on students' reading interests. Based  on  the  simultaneous  f  test,  it  is obtained a significance value of   0.000 < 0.05, the conclusion of the school literacy movement program and the overall use of smartphones had a significant influence on student reading interests. The amount of influence of the independent  variable  on  the  dependent  variable  is 69.6%,  the  remaining  30.4%  is  influenced  by  variables other than the research model.

Full Text:

PDF

References


Azrin, K. (2017). Pengaruh Ketersediaan Koleksi Perpustakaan Terhadap Minat Baca Siswa SMA IPIEMS Surabaya. LIBRI-NET, 6(2), 63–64.

Badan Pusat Statistik. (2018). Penggunaan dan Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (P2TIK) Sektor Pendidikan 2018. Badan Pusat Statistik.

Bakar, I. P. S. (2020). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V Di SD Inpres Tamalanrea II Makassar. Algazali International Journal Of Educational Research, 3(1), 39–46. https://journal-uim-makassar.ac.id/index.php/AIJER/article/view/572

Dafit, F., Mustika, D., & Melihayatri, N. (2020). Pengaruh Program Pojok Literasi Terhadap Minat Baca Mahasiswa. Jurnal Basicedu, 4(1), 117–130. https:// doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.307

Fahmy, Z., Purwo Yudi Utomo, A., Edy Nugroho, Y., Tetty Maharani, A., Akhla Alfatimi, N., Izmi Liyana, N., Galih Kesuma, R., & Titi Wuryani, dan. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sastra Indonesia, 10(2), 121–126. https://doi.org/10.15294/jsi.v10i2.48469

Ghofur, A., & Rachma, E. A. (2019). Pemanfaatan Media Digital Terhadap Indeks Minat Baca Masyarakat Kabupaten Lamongan. Gulawentah:Jurnal Studi Sosial, 4(2), 89. https://doi.org/10.25273/gulawentah.v4i2.5524

Haidar, A. (2021). Program Literasi Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(3), 639–647.

Idhamani, A. P. (2020). Dampak Teknologi Informasi terhadap Minat Baca Siswa. UNILIB : Jurnal Perpustakaan, 11(1), 35–41. https://doi.org/10.20885/unilib.vol11.iss1.art4

Idris, M. H., & Ramdani, I. (2015). Menumbuhkan Minat Membaca Pada Anak Usia Dini. Redaksi Umar.

Jayani, D. H. (2020). Databoks. databoks. katadata.co.id:%0A https://databoks.katadata.co.id /datapublish/2020/02/26/ indonesia -habiskan%02hampir-8-jam-untuk-berinternet

Mawali, H. (2018). Pengaruh Gawai Dan Proses Pembelajaran Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Agama Islam. Pengaruh Gawai Dan Proses Pembelajaran Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmua Agama Islam, 31.

Mudjito. (2001). Pembinaan Minat Baca. Universitas Terbuka.

Noviana, A. P. R. (2016). Hubungan tingkat penggunaan smartphone pada remaja dengan interaksi dalam keluarga.

Nurfadliana, B. (2021). Pengaruh Gawai Terhadap Minat Baca Siswa Di Sekolah Madrasah Aliyah Ddi Paria Kecamatan Majauleng Kabupaten Wajo.

Nurtika, L. (2021). Strategi meningkatkan minat baca pada masa pandemi (L. Gilang (ed.)).

Prasrihamni, M., Zulela, & Edwita. (2022). Jurnal cakrawala pendas. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 128–134.

Samuel, A., & Wibowo, M. (2016). Perancangan interior perpustakaan Kota Surabaya. Jurnal Intra, 4(1), Hal. 22. https://media.neliti.com/media/publications/94792-ID-perancangan-interior-perpustakaan-kota-s.pdf

Sugiman, J., & Kulonprogo, K. (2021). KOLEKSI PERPUSTAKAAN MENGGUNAKAN MEDIA ONLINE Optimization of Librarian Competency in Information Organizations Library Collection using Online Media Eka Wardhani Suprihatin. 30(February 2020), 33–42. https://doi.org/10.21082/jpp.v30n1.2021.p33

Tarigan, H. G, dkk. (1986). Membaca Sebagai Suatu Ketrampilan Berbahasa (Angkasa (ed.)).

Utami, R. D., Wibowo, D. C., & Susanti, Y. (2018). Analisis Minat Membaca Siswa Pada Kelas Tinggi di Sekolah Dasar Negeri 01 Belitang. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa , 4(1), 179–188.

Wulanjani, (2019). Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar. Proceeding of Biology Education, 3(1), 26–31. https://doi.org/10.21009/pbe.3-1.4




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v6i3.15080