Pengembangan Video Pembelajaran Ekonomi dengan Aplikasi Kinemaster Pada Pembelajaran Ekonomi

Cakra Suryadi - Universitas Negeri Padang
Rani Sofya - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to produce a learning video through the stages of development in Economics for high school students.  Research and development (R&D) with the 4D model was chosen as the type of research developed. The results showed that the development of learning video media using the Kinemaster application has passed the validity test, thus the learning video media using the Kinemaster application is valid. used for learning in class X high school economics subjects.  The results of the validity test on learning media products that have been developed are categorized as valid. This is based on the results of media validity with a percentage of 74% and material validity with a percentage of 84%. so that the media developed can be categorized as valid

Full Text:

PDF

References


Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173

Amelia, V., & Arwin, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Kinemaster Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 88. https://doi.org/10.24036/jippsd.v4i2.112274

Anggraini, R. A., Yuhelman, N., & Ningsih, J. R. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Menggunakan Aplikasi Kinemaster Pada Materi Hidrokarbon Di Sman 1 Inuman. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 26. https://doi.org/10.24014/jcei.v1i1.15929

Fitri, F., & Ardipal, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Kinemaster pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6330–6338. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1387

Fitrilia, I., & Rohani, T. (2021). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid 19 Dengan Media Pembelajaran Kinemaster Di SMP Negeri 8 Pagar Alam. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 5(2), 793–797. https://doi.org/10.22437/jssh.v5i2.15786

Iskandar, S., Rosmana, P. S., Fazriyah, A., Febriyano, A., & Rosyada, A. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran QuizWhizzer dan Kinemaster untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(2), 3339–3345. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.991

Khaira, H. (2021). Media Pembelajaran Audio Visual. In Prosiding Seminar Nasional, 1(1), 1–8. http://digilib.unila.ac.id/3817/17/BAB II.pdf

Maimunah, M. (2016). METODE PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban, 5. https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.107

Mulyani, D. K. (2022). Aplikasi Kinemaster sebagai Media Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1–27.

Musfa’ah, A., Slamet, J., & Arbi, A. P. (2022). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Berbasis KineMaster untuk Pendidik di SDN Petemon X/358 Surabaya. Jurnal Abdidas, 3(4), 748–755. https://doi.org/10.31004/abdidas.v3i4.658

Oktafiyana, C., & Septiana, Y. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Game Educandy Dan Video Animasi Kine Master Dan Animaker Pada Pembelajaran Pengenalan Kosakata Anggota Tubuh Dan Panca Indra Beserta Fungsi Dan Cara Perwatannya. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 166–174. https://doi.org/10.26740/eds.v5n2.p166-174

Puryono, D. A. (2020). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Untuk Guru SD Kristen Terang Bagi Bangsa Pati Menggunakan Kinemaster. Jurnal Pengabdian Vokasi, 01(04), 242–247.

Subekti, F. Y. (2022). Pengembangan Media Video Pembelajaran Materi Persamaan Linear Satu Variabel Dengan Kinemaster Pro. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 2(1), 16–25. https://doi.org/10.23971/jpsp.v2i1.3448

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Trisiana, A. (2020). Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 31. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v10i2.9304

Wastriami, W., & Mudinillah, A. (2022). Manfaat Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Kinemaster Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SDN 25 Tambangan. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 30–43. https://doi.org/10.36769/tarqiyatuna.v1i1.195

Widiyono, A. (2021). Penerapan Aplikasi Kinemaster dalam Pembelajaran IPA melalui LMS pada Mahasiswa Prodi PGSD. Prosiding Seminar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, 3, 12–21. https://prosiding.iahntp.ac.id/index.php/seminar-nasional/article/view/99

Wulandari, S., & Fitria Rahma, I. (2021). Efektivitas media video kine master terhadap hasil belajar matematika siswa secara daring. Jurnal Analisa, 7(1), 33–45. https://doi.org/10.15575/ja.v7i1.11956




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v6i3.15039