Perbedaan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantu Aplikasi Quizizz dengan Pembelajaran Konvensional

Oknaryana Oknaryana - Universitas Negeri Padang, Padang, West Sumatera
Vina Oktaviani - Universitas Negeri Padang
Haris Kurniawan - Universitas PGRI Sumatera Barat

Abstract


This study aim to compare learning outcomes in Class XI SMAN 1 Pantai Cermin using the Quizizz Aplication-assisted Discovery Learning learning model versus the Conventional learning model. A quasi-experimental design, purposive sampling technique, instrument testing, gain score, validity, reliability, different test questions, and level of difficulty were all used in the study. Data collection and documentation, as well as learning outcomes tests This study's population was class XI IPS SMA N 1 Pantai Cermin, with samples XI IPS 3 for the experimental class and XI IPS 2 for the control class. The paired sample t-test and independent sample t-test analysis methods were used. The study found that there are differences in student learning outcomes when using the Quizizz Aplication assisted Discovery Learning learning model versus traditional methods.


Full Text:

PDF

References


Barata, G., Gama, S., Jorge, J., & Gonçalves, D. (2015). Gamification for smarter learning: Tales from the trenches. Smart Learning Environments, 2(1), 1–23.

Buckley, P., & Doyle, E. (2016). Gamification and student motivation. Interactive Learning Environments, 24(6), 1162–1175.

Cunningham, P. D. (2017). Bridging the distance: Using interactive communication tools to make online education more social‟, Library Trends, 65(4).

Djamarah, S. ., & Zain. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta.

Emilia, Ain, N., & Sundaygara, C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Berbasis Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa. 1(3), 1–13.

Kurniawan, H., Darman, R. A., & Devegi, M. (2023). Implementasi Aplikasi Web Based Learning Dengan Media Video Tutorial Pada Mata Kuliah Jaringan Komputer. Jurnal Tunas Pendidikan, 5(2), 460–469

Hamari, J., & Koivisto, J. (2014). Measuring flow in gamification: Dispositional flow scale-2. Computers in Human Behavior, 40, 133–143.

Hanifah, M., & Indarini, E. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2021. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1261

Husna, K. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA N 3 Pekanbaru. UIN Sultan Syarif Kasim Riau.

Nugraha. (2019). Kelayakan Media E-learning berbasis jejaring social facebook sebagai alternative pembelajaran geografi di SMA Kota Semarang. Doctoral Dissertation.

Nurdin, S. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Rajawali Pers

Pratiwi, D. M. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran CooperativeLearning Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Aplikasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Siswa. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret.

Rosidiana, Boleng, D. T., & Susilo. (2017). Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning terhadap Efektivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 2, 1060–1064.

Safitri, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Connecting Organizing Reflecting Extending (Core) Berbantuan Game Based Learning (Gbl) …. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/16695%0Ahttp://repository.radenintan.ac.id/16695/1/PERPUS PUSAT BAB 1 DAN 2.pdf

Sanjaya, Wina, Media Komunikasi Pembelajaran, Jakarta : Kencana Prenada Media Group, 2014.

Sugiyono. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suliyanto. (2011). Ekonometrika Terapan: Teori dan Aplikasi Dengan SPSS. Andi Offset.

Sumberharjo. Putra, dkk. (2015). Media Pembelajaran Pengenalan Huruf Dan Angka Di Taman Kanak-Kanak Tunas. Dalam Journal Speed – Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi – Volume 7 No 3:24

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114.

Trihendradi, C. (2005). Step By Step SPSS 13 : Analisis Data Statistik.

Tukiran, & Martinus. (2020). Filsafat Manajemen Pendidikan. Kanisius.

Uno, H. B. (2009). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Bumi Aksara

W. Van Joolingen, et al., Cognitive tools for discovery learning, Int. J. Artif. Intell. Educ. 10 (1999) 385–397

Wahab, A., Junaedi, & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045.

Windiyani, T., Novita, L., & Sakinah, A. R. (2020). Pengaruh Penerapan Model Discovery Learning terhadap Hasi Belajar Matematika Siswa. 7 No. 2, 148–163.

Yulhendri, & Sofyan, R. (2016). Pendidikan Ekonomi Untuk Sekolah Menengah: Perencanaan, Strategi dan Materi Pembelajaran. Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v6i2.14708