Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Talking Chips Dengan Konvensional dan Keaktifan Siswa Terhadap Hasil Belajar Ekonomi

Sri Dinova - Universitas Negeri Padang
Syamwil Syamwil - Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this study is 1) To compare student learning outcomes in economics subjects in class XI SMA N 1 Kecamatan Guguak Lima Puluh Kota using the talking chips cooperative learning model versus the conventional model, 2) To compare the learning outcomes of students who are more active in economics subjects with students who are less active in class XI SMA N 1 Kecamatan Guguak Lima Puluh Kota, 3) To investigate the interaction of the talking chip cooperative learning model and traditional learning with activity in class XI economics subjects at SMA N 1 Kecamatan Guguak Lima Puluh Kota. This is a quasi-experimental study. Purposive sampling is a technique used in sampling. Through "two way ANOVA" analysis, both data sets were analyzed descriptively and inductively. The study's findings are as follows: 1) There are differences in student learning outcomes when using the talking chips cooperative learning model versus conventional learning models. 2) There is no difference in learning outcomes between students who are more active and students who are less active. 3) There is interaction between talking chips and traditional cooperative learning models with student activity, but it is not significant.

Full Text:

PDF

References


Akbar, A. A. (2020). Perbandingan Model Pembelajaran Talking Chips Dan Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas XI MIA SMA Datuk Ribandang Makasar. Skripsi.

Boediono, E. E. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA 8 SMA Negeri 3 Malang melalui Pembelajaran Kooperatif Model Teams Game Tournament (TGT) Virtual. Tesis.

Darmadi. (2017). Pengembangan Model & Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Budi Utama.

Duwit, M. (2016). Pengaruh Fasilitas Belajar dan Keaktifan Siswa Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Jamur Siswa Kelas X SMA YPK Teminabuan Kabupaten Sorong Selatan. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 4(2), 50–56.

Fadillah. (2014). Implementasi Kurikulum 2013. Ar-Ruzz.

Fadjrin, N. N. (2017). Hubungan Keaktifan Belajar Siswa di Sekolah terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII. Jurnal MathGram Matematika, 2(1), 1–8.

Gayatri, Sulistyarini, & Sumartono, B. G. (2019). Pengaruh Keaktifan Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Praktik Pembelajaran Mesin Bisnis. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(11), 1–8.

Hariyanto, Y., & Asto, I. G. P. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Tipe Talking Chips Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kopetensi Dasar Memahami Model Atom Bahan Semi Konduktor Di SMK Negeri 1 Jetis Mojokerto. Pendidikan Teknik Elektro, 04(03), 999.

Harlita, F. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Chips Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perubahan Lingkungan Kelas XSMA Negeri 10 Makasar. Skripsi.

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Strudi Kemahasiswaan, 1(1), 1–13.

Hayati, S. (2017). Belajar & Pembelajaran Berbasis Cooperative Learning. Graha Cendekia.

Iqbal, M., Zalmita, N., & Maulidian, M. O. R. (2021). Hubungan Keaktifan Siswa Dan Fasilitas Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Geografi Kelas X Sma Negeri 7 Kota Banda Aceh. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 8(2), 177–186. https://doi.org/10.15408/sd.v8i2.25045

Kartika, D., Sahputra, R., & Lestari, I. (2016). Pengaruh Teknik Talking Chips Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Materi Koloid Di SMA Panca Bhakti Pontianak. Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(9), 1.

Kurniawati, Y., Ngadimin, & Farhan, A. (2017). Hubungan Keaktifan Siswa Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation. Ilmiah Mahasiswa (JIM) Pendidikan Fisika, 2(2), 243.

Mulyasa, E. (2015). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya.

Ningsih, A. (2018). Pengaruh Keaktifan Siswa Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas X Di Sman 2 Gunung Sahilan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi, 6(2), 157–163.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 79. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108

Sudjana, N. (2013). Penilaian Hasil Proses Belajar. Rosdakarya.

Sugihartono. (2013). Psikologi Pendidikan. UNY Press.

Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Matery Learning Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Budi Utama.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v6i2.14698