Pengaruh Pemanfaatan E-learning dan Self Regulated Learning Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang Di Masa Pandemi Covid-19

Derri Aprino - Universitas Negeri Padang
Tri Kurniawati - Universitas Negeri Padang

Abstract


The emergence of the COVID-19 pandemic has had a negative influence on education. The purpose of this study is to analyze the impact of the use of e-learning and self-regulated learning on student achievement at the Faculty of Economic. Universitas Negeri Padang This is quantitative research with a descriptive method. Questionnaires and documentation are used to collect data. The proportional random sampling technique was used in this research, with a total sample size of 85 respondents. The data analysis technique used in this study is path analysis. The findings of this study show that : 1) The use of e-learning has a positive and significant effect on self-regulated learning, 2) The use of e-learning has a positive and significant effect on student achievement, 3) Self-regulated learning has a positive and significant effect on student achievement.

 

Keywords: the use of e-learning, self-regulated learning, student achievement


Full Text:

PDF

References


Arifin, F., & Herman, T. (2018). Pengaruh Pembelajaran E-Learning Model Web Centric Course Terhadap Pemahaman Konsep Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 1–12.

Arya, G. S. N. (2019). Pengembangan Konten E-Learning Berbasis Self Regulated Learning Untuk Mata Pelajaran Ips Kelas Viii Di Smp Laboratorium Undiksha. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 9(1). https://doi.org/10.23887/jtpi.v9i1.2888

Dewi, N. W. R. U., Yasa, I. P., & Sujanem, R. (2020). Implementasi Model Self Regulated E-Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dalam Pelajaran Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 10(1), 24. https://doi.org/10.23887/jjpf.v10i1.26722

Dewi, R. S., Lubis, M., & Wahidah, N. (2020). Self Regulated Learning Pada Mahasiswa Dalam Perkuliahan Daring Selama Masa Pandemi COVID 19. Pengembangan Sumber Daya Menuju Masyarakat Madani Berkearifan Lokal, 217–220.

Ferdiansyah;, Ambiyar;, Zagoto, M. M., & Putra, I. E. D. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis E Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata kuliah Media Pembelajaran Musik. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Seni, 21(1), 63–72. https://doi.org/10.24036/komposisi.v21i1.42098

Hadisi, L., & Muna, W. (2015). Pengelolaan Teknologi Informasi Dalam Menciptakan Model Inovasi Pembelajaran (E-learning). Jurnal Al-Ta’dib, 8(1), 117–140.

Harahap, A. C. P. (2020). Covid 19: Self Regulated Learning Mahasiswa. Al-Irsyad, 10(1), 36–42. https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v10i1.7646

Meilisa, O. D., Sari, H., & Kasih, L. C. (2021). Hubungan Self Regulated Learning Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Keperawatan Masa Pandemi. JIM FKep, V, 38–46.

Mulyadi, S. (2018). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Teori-Teori Baru dalam Psikologi (Ed 1 Cet 3). Rajawali Pers.

Mulyasa, E. (2006). Implementasi Kurikulum 2004 Panduan Pembelajaran KBK (Cet 4). Remaja Rosda Karya Cipta.

Pardede, T. (2011). Pemanfaatan e-learning sebagai media pembelajaran pada pendidikan tinggi jarak jauh. Seminar Nasional FMIPA UT 2011, 1, 55–60.

Putri, H. E. dkk. (2020). Kemampuan- kemampuan matematis dan pengembangan instrumen nya (Kesatu). UPI Sumedang Press.

Rozaini, N., & Panjaitan, P. E. Y. (2020). Pengaruh Self Regulated Learning Dan Karakter Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Bisnis Universitas Negeri Medan. Niagawan, 9(1), 14. https://doi.org/10.24114/niaga.v9i1.17651

Sari, W. F., & Kurniawati, T. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar dan Pemanfaatan E-Learning terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi. Jurnal Ecogen, 3(1), 176. https://doi.org/10.24036/jmpe.v3i1.8536

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor Faktor yang Mempengaruhinya (ke-2). Rineka Cipta.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Yuliana, E., & Bahri, S. (2020). Strategi Belajar Dengan Memanfaatkan E-Learning Pada Masa Pandemi Di Sdn 2 Kembang Kerang Aikmel. BADA’A : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 219–228. https://doi.org/10.37216/badaa.v2i2.361

Yunus, N. R., & Rezki, A. (2020). Kebijakan Pemberlakuan Lockdown Sebagai Antisipasi Penyebaran Coronavirus Covid-19. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(3). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i3.15083

Zainal, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran (ke-2). Remaja Rosda Karya Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v5i4.14030