Pengaruh Motivasi Berprestasi dan Gaya Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Dalam Pembelajaran Ekonomi

Dina Aulia - Universitas Negeri Padang
Dessi Susanti - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to determine the effect of achievement motivation and teacher teaching style on learning achievement, determine the effect of achievement motivation on learning achievement, and determine the effect of teacher teaching style on learning achievement. The sample of this study were 92 students of class XI IPS SMAN 2 Pariaman. data collection using questionnaires and documentation. The data analysis technique used multiple regression analysis, f test, t test and R2. Based on the hypothesis t test, it can be concluded that there is a significant effect between achievement motivation and teacher teaching style on learning achievement. there is an influence of achievement motivation on learning achievement and there is an influence of teacher teaching style on student achievement. The variable of achievement motivation and teaching style of teachers has an influence of 51%, while 49% is influenced by other variables.

 Keywords : achievement motivation, teacher teaching style


Full Text:

PDF

References


A.M Sardiman. (2009). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT. Rajawali Pers.

Al Khumaero, L, dan Arief, S. (2017). Pengaruh Gaya Mengajar Guru, Disiplin Belajar, dan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar. Economic Education Ananlysis Journal, 6(3), 698–710.

Arvyaty, F. . (2016). Pengaruh Motivasi Berprestasi Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA Negeri dan SMA Swasta di Kota Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 26–42.

Azka, R. (2019). Hubungan Motivasi dan Persepsi Siswa Terhadap Gaya Mengajar Guru Dengan Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 1(1), 23–31.

Daryanto, m. (2006). Administrasi Pendidikan. PT. Rineka Cipta.

Dimyanti dan Mujiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. PT. Rineka Cipta.

Djaali. (2006). Psikologi Pendidikan. PT. Rineka Cipta.

Djaali. (2013). Psikologi Pendidikan. PT. Bumi Aksara.

Ihjon, I, dan Ahiri, J. (2017). PENGARUH GAYA MENGAJAR TERHADAP MOTIVASI DAN PRESTASI BELAJAR EKONOMI SISWA SMA NEGERI BERBASIS K-13 DI KABUPATEN KONAWE SELATAN. Jurnal Wahana Kajian Pendidikan IPS, 1(1), 56–67.

Khumaidah,S dan Misbah, M. (2020). Pengaruh motivasi, kebiasaan belajar, sarana belajar, dan gaya mengajar guru pada prestasi hasil belajar siswa MA Manbail Futuh Jenu tahun pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen, Kewirausahaan Dan Koperasi, 1(1), 42–49.

Muhibbin Syah. (2003). Psikologi Pendidikan. PT. Raja Grafindo Persada.

Muhibbin Syah. (2008). Psikologi Pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya.

Paramita, R.R, Witurachmi,S dan Hamdi, N. (2017). PENGARUH LATAR BELAKANG PENDIDIKAN MAHASISWA DAN MOTIVASI BERPRESTASI MAHASISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR DASAR-DASAR AKUNTANSI KEUANGAN. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 3(1).

Sufatihah, I. (2018). Pengaruh Motivasi Berprestasi dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 3(2), 157–164.

Suparman. (2010). Gaya Mengajar Yang Menyenangkan Siswa. Pinus Book Publisher.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v5i3.13748