Pengaruh Minat Belajar dan Kedisiplinan Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa

Oknaryana Oknaryana - Universitas Negeri Padang
Oktapiana Irfani - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research aims to determine and analyze the effect of student interest and discipline on learning outcome of economic subjects at SMA Negeri 1 Bintan Utara. This type of research used is ex post facto, the population used is all students of class XI IPS at SMA Negeri 1 Bintan Utara totaling 96 students with a sample of 78 students taken using proportional random sampling Technique. In this study, the instrument used was a questionnaire with Likert Scale model. The instrument validity uses the collected item-total correlation and for reliability testing uses the alpha coefficient formula. The analysis prerequisite test used is the normality test, multicoloniarity, heteroscedasticity test. The data analysis technique used is multiple linear regression analysis technique using SPSS 20. The results of the study showed that: (1) Student’s interest in learning had a significant effect on learning outcomes of economic subjects at SMA Negeri 1 Bintan Utara (2) Student discipline had a significant effect on learning outcomes of economic subjects at SMA Negeri 1 Bintan Utara (3) Interest in learning and student discipline have a significant influence on Economic Learning Outcomes at SMA Negeri 1 Bintan Utara.

Keywords : interest to learn, student discipline, student learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Adgas Yesa kriyany, A. (2019). EcoGen EcoGen Volume 2 , Nomor 3 , 5 September 2019. 2(September), 227–236.

Ahmadi, C. N. & A. (2005). Metodologi Penelitian. Bumi Aksara.

Djamarah, S. B. (2011). Psikologi Belajar. Rineka Cipta.

Fitrayati, I. S. dan D. (2016). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Dan Minat Belajar Terhadap Hasl Belajar Siswa Kelas X Iis Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 1 Wonoayu Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 4(3), 1–9.

Hamalik, O. (2009). Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. PT.Remaja Rosdakarya.

Megawati, A. Y. (2015). Pengaruh Minat Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Mengetik Manual Siswa Kelas Xi Kompetensi Keahlian Administrasi Perkantoran SmK Muhammadiyah 1 Prambanan-Klaten. Skripsi Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Yogyakarta.

Moenir. (2010). Masalah-masalah dalam Belajar. Pustaka Belajar.

Mudjiono, D. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta.

Mustika, W., & Rahmi, E. (2019). Pengaruh Variasi Mengajar Guru dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X IS SMA Pertiwi 1 Padang Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Ecogen, 2(4), 798. https://doi.org/10.24036/jmpe.v2i4.7857

Nurtia, wela. (2017). Pengaruh Disiplin Belajar Siswa Fasilitas Belajar Di Sekolah Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Viii Smp N 4 Sutera. Economica, 5(2), 209–216. https://doi.org/10.22202/economica.2017.v5.i2.414

Purbaningtyias, S. (2016). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri 1 Kutasari Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhi. Rineka Cipta.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sudjana. (2010). Strategi Pembelajaran. Falah Production.

Sudjana, N. (2005). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. PT.Remaja Rosdakarya.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Pernada Media Group.

Tu’u, T. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. PT.Grasindo.

V wiratna sujarweni. (2014). Metode Penelitian: Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Pustaka Baru Press.

Yusrida, H., & Kurniawati, T. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pengelolaan Bisnis Ritel. Jurnal Ecogen, 4(1), 89. https://doi.org/10.24036/jmpe.v4i1.11036




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v5i2.13152