Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi

Desri Nora - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to determine efforts to equalize the quality of education through zoning programs. This research is a literature study that discusses school zoning programs as an effort to equalize education. One of the efforts in equitable distribution of education carried out by the government is the school zoning program. Research using a literature approach, literature study is any effort made by researchers to collect information that is relevant to the topic or problem that will or is being studied. The results of this study show that 1) There are positive and negative impacts on the implementation of the zoning system, 2) Causes of Problems in the Zoning System Policy 3) Solutions to the Problems of the PPDB Zoning System

Full Text:

PDF

References


Andina, E. (2017). Sistem Zonasi Dan Dampak Psikososial Bagi Peserta Didik. Pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI.

Arifuddin, I., Sari, N. W., Susanto, S. H., & Sayekti, I. C. (2019). Sistem Zonasi, Antara Realita Dan Harapan. Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (Ppdn) 2019, 372–383.

Bintoro. (2018). Persepsi Masyarakat Terhadap Implementasi Kebijakan Zonasi Sekolah Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru (Ppdb) Tingkat Sma Tahun Ajaran 2017/2018 Di Kota Samarinda. Jurnal Riset Pembangunan, 1.

Darwis, M. (2020). Problematika Sosial Sistem Zonasi. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulawesi Selatan, 1(3), 294–297.

Haryanti, A. (2020). Implementasi Kebijakan Permendikbud Nomor 20 Tahun 2019 Berdasarkan Sistem Zonasi Untuk Meningkatkan Pemerataan Kualitas Dan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(2), 97–106.

Haryanti, A. (2020). Implementasi Kebijakan Permendikbud Nomor 20 Tahun 2019 Berdasarkan Sistem Zonasi Untuk Meningkatkan Pemerataan Kualitas Dan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(2), 97–106.

Khatibah. (2011). PENELITIAN KEPUSTAKAAN. Jurnal Iqra‟, 0(01), 36–39.

Mahpudin. (2020). Hak Warganegara Yang Terampas: Polemik Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Pendidikan Indonesia. Jurnal Transformative, 6(2), 148–175. Https://Doi.Org/10.21776/Ub.Transformative.2020.006.02.2

Marini, K., & Utoyo, B. (2019). Menimbang Kembali Kebijakan Sistem Zonasi : Studi Penerimaan Peserta Didik Baru Di Bandar Lampung. Administrativa, 1.

Nanggala, A. (2020). Analisis Wacana Pembaharuan Kebijakan Zonasi Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nadiem Makarim Sebagai Solusi Pemerataan Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 46–56.

Oktaviari, V. (2020). Model Sistem Zonasi Dari Perspektif Teori Keadilan Sosial John Rawls (Studi pada Sekolah Menengah Atas di Blitar Raya). TESIS. http://eprints.umm.ac.id/61292/

Permendikbud RI. (2021). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 1 Tahun 2021 tentang Penerimaan Peserta Didik Baru Jenjang TK, SD, SMP, SMA dan SMK. Permendikbud, 1–25. https://lpmpkaltara.kemdikbud.go.id/2021/01/18/permendikbud-nomor-1-tahun-2021-tentang-penerimaan-peserta-didik-baru-jenjang-tk-sd-smp-sma-dan-smk/

Raco. (2010). Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karateristik, Dan Keunggulannya

Ula, D. M., & Lestari, I. (2019). Imbas Sistem Zonasi Bagi Sekolah Favorit Dan Masyarakat. Reorientasi Profesionalisme Pendidik Dalam Menghadapi Tantangan Revolusi Industri 4.0, 195–201.

Ula, D. M., & Lestari, I. (2020). Dampak Sistem Zonasi Bagi Sekolah Menengah Pertama. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 5, 10–18.

Widyaningtyas, A., Nugraha, N., & Diana, S. (2021). Persepsi Masyarakat Terhadap Sistem Penerimaan Peserta Didik Baru. Antropocene : Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 1(1), 29–37.

Widyastuti, R. T. (2020). Dampak Pemberlakuan Sistem Zonasi Terhadap Mutu Sekolah Dan Peserta Didik. Edusaintek : Jurnal Pendidikan Sains Dan Teknologi, 7(1), 11–19.

Yuliani, N. (2021). Tinjauan Yuridis Penerimaan Peserta Didik Baru Dalam Sistem Zonasi. Presumption Of Law, 3(April), 80–102.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v5i3.12904