Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan Fasilitas Uang Elektronik Terhadap Keputusan Menggunakan Untuk Belanja Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang di Masa Pandemi Covid – 19

Rezky Yunusi - Universitas Negeri Padang
Friyatmi Friyatmi - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aimed to determine whether there is an effect of perceived ease of use of electronic money facilities on the decision to use for shopping by students of the Faculty of Economics, Padang State University. This is descriptive associative research. The population were students of the Faculty of Economics, Padang State University and 97 students were selected. The sampling technique was purposive sampling. The data used are primary and secondary data. Data were collected using questionnaire. It was analyzed using, simple regression. The results of this study indicate that the perceived ease of use of electronic money has a significant positive effect on the decision to use it for shopping. The effect of perceived ease of use on the decision to use electronic money for shopping has a contribution of 61%.

Keywords : perceived ease of use, decision to use


Full Text:

PDF

References


Ayun, D. (2020). Analisis Perilaku Belanja Online Pada Kalangan Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa Feb Ump Purwokerto). Skripsi, Ekonomi dan Bisnis Islam, IAIN Purwokerto, Purwokerto.

Bank Indonesia. (2020, November 29). Informasi Perizinan Penyelenggaraan dan Pendukung Jasa Sistem Pembayaran. Dipetik Novemebr 29, 2020, dari Bank Indonesia: https://www.bi.go.id/id/sistem-pembayaran/informasi-perizinan/uang-elektronik/penyelenggara-berizin/Contents/Default.aspx

Hendarsyah, D. (2019). E-Commerce Di Era Industri 4.0 Dan Society 5.0. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2), 171-184.

Hikmah, L. (2018). Pengaruh Uang Elektronik Terhadap Efisiensi Sistem Pembayaran Transportasi Di Wilayah Jabodetabek Studi Kasus Mahasiswa Uin Syarif Hidayatullah Jakarta. Skripsi, Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, UIN SYARIF HIDAYATULLAH JAKARTA, Jakarta.

Kuncoro, M. (2011). Metode Kuantitatf. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN.

Kurniawan, M. U., & Ashadi, F. (2018). Analisis faktor yang mempengaruhi minat belanja online pada mahasiswa di kabupaten Jember. Eco-Socio: Jurnal ilmu dan Pendidikan Ekonomi, 2(2), 134-144.

Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2012). E-commerce 2012. Prentice Hall, United States of America: Pearson Education.

Mawardani, F., & Dwijayanti, R. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan Dan Promosi Cashback Terhadap Minat Mahasiswa Dalam Menggunakan Dompet Digital Shopeepay Pada Aplikasi Shopee. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (Jptn), 9(3), 1455-1463.

Noto, A. P. (2019). Pengaruh Uang Elektronik terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. OSF Preprints e73v5.

Parastiti, D., Mukhlis, I., & Haryono, A. (2015). Analisis Penggunaan Uang Elektronik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang (Studi Kasus: Uang Elektronik Brizzi). JESP, 7(1), 75-82.

Pusat Analisis Determinan Kesehatan. (2018). Hindari Lansia Dari Covid-19. Dipetik Maret 21, 2021, dari Kementrian Kesehatan Republik Indonesia: http://www.padk.kemkes.go.id/article/read/2020/04/23/21/hindari-lansia-dari-covid-19.html

Rahmadani, L. (2016). Pengaruh Penggunaan Kartu Debit dan Uang Elektronik (E-Money) Terhadap Pengeluaran Konsumsi Mahasiswa. JESP, 8(1).

Sarwono, J., & Martadiredja, T. (2008). Teori E-Commrce. Yogyakarta: Gava Media.

Utami, S., & Kusumawati, B. (2017). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Penggunaan E-Money (Studi pada Mahasiswa STIE Ahmad Dahlan Jakarta). BALANCE: Economic, Business, Management and Accounting Journal, 14(2).

Yovirizka, Ulfa, I., & Wahjoedi, W. (2018). Trend Keputusan Belanja Online Mahasiswa Fakultas Ekonomi Fe Um Angkatan 2014. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 41-47.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v5i3.12857