Hubungan Persepsi tentang Pembelajaran Ekonomi dan Kemampuan Awal dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi

Afri Nurhayati - Universitas Negeri Padang
Z Mawardi Effendi - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to determine the relationship: 1) Students 'Perceptions of Economic Learning and Initial Ability and Learning Outcomes, 2) Students' Perceptions of Economic Learning and Learning Outcomes, 3) Initial Ability and Learning Outcomes. The research was conducted on students at SMA Negeri 7 Padang. This type of research is a quantitative study with a correlational method. The sampling technique used in this study was proportional random sampling with a sample of 143 students. The data used are secondary and primary data. Data collection techniques in the form of questionnaires and tests. Data analysis used descriptive and inductive analysis using normality test, linearity test, hypothesis test using person correlation test and determination coefficient test, where analysis was performed using SPSS Version 22. The results showed that 1) students' perceptions of economic learning and initial abilities had a moderate relationship with learning outcomes seen from the simultaneous contribution of 0.597 with sig 0.000 ˂ 0.05. 2) students' perceptions about economic learning and learning outcomes have a very strong relationship with the Pearson Correlation value 0.819 with Sig 0.000 ˂ 0.05. 3) initial ability with learning outcomes has a moderate relationship with the Pearson correlation value of 0.596 with sig 0.000 ˂ 0.05.

Keywords : students perceptions of learning economics, initial abilities, learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Aisyah, Jaenudin, R., & Koryati, D. (2017). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi SMA Negeri 15 Palembang. Jurnal Profit, 4(1), 1–11.

Arikunto, S. (2014). Prosedur penelitian suatu pendekatan dan praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Astuti, S. P. (2015). PENGARUH KEMAMPUAN AWAL DAN MINAT BELAJAR. 5(1), 68–75.

Aulia, Z., & Armiati, A. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Persepsi tentang Metode Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Administrasi Umum di SMK Negeri 1 Padang Panjang. Jurnal Ecogen, 2(4), 811. https://doi.org/10.24036/jmpe.v2i4.7858

Dimyati & Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Dirjen PT. DPK.

Dwi, K., Pusparini, C., Suma, K., & Suswandi, I. (2020). Hubungan Motivasi Intrinsik , Persepsi Siswa , Motivasi Intrinsik dan Persepsi Siswa terhadap Pelajaran Fisika dan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas X MIPA SMA. 10(1), 12–23.

Firmansyah, M. A. (2017). PERAN KEMAMPUAN AWAL MATEMATIKA DAN BELIEF MATEMATIKA TERHADAP HASIL BELAJAR Kemampuan Awal Matematika membuat suatu keputusan . Kemampuan awal disini adalah pengetahuan awal siswa mengenai. 1(1).

Herawati, R. F., Mulyani, S., & Redjeki, T. (2013). PEMBELAJARAN KIMIA BERBASIS MULTIPLE SISWA SMA NEGERI I KARANGANYAR TAHUN PELAJARAN 2011 / 2012. 2(2), 38–43.

Jalaludin, R. (2004). Psikologi Agama. jakarta: Raja Grafiindo Persada.

Khasanah, U., & Istiningrum, A. A. (2012). Pengaruh Persepsi tentang Metode Mengajar Guru, Displin Belajar, Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar. Pendidikan Akuntansi Indonesia, X(2), 95–113.

Lestari, W. (2017). Pengaruh Kemampuan Awal Matematika dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Analisa, 3(1), 76. https://doi.org/10.15575/ja.v3i1.1499

Maria. (2020). Hubungan Persepsi siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika dengan hasil Belajar Matematika.

Megawanti, P. H. & P. (2016). PENGARUH KEMAMPUAN AWAL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA. 02(01), 37–44.

Nashar. (2004). Peran Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran. jakarta: Delia Pres.

Pamilihku, E. (2012). Pengaruh persepsi tentang keterampilan mengajar Guru dan Kemampuan Awal siswa dalam Belajar Terhadap Prestasi Belajar ekonomi.

Razak, F. (2018). Hubungan Kemampuan Awal Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Pada Siswa Kelas Vii Smp Pesantren Immim Putri Minasatene. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 117–128. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i1.299

Setiawan, N. C. E. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran dan Kemampuan Awal terhadap Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Ilmiah, 19(1), 13–25.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugihartono, D. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Susanto, A. (2013). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. jakarta: Prenada Media Group.

Walgito, B. (2010). Psikologi sosial suatu pengantar (Yogyakarta). Andi Offest.

Wena, M. (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v4i3.11191