Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Prokrastinasi Akademik dan Hasil Belajar Ekonomi Siswa

Puja Stevani - Universitas Negeri Padang
Marwan Marwan - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to analyze : 1) The impact of learning facilities on the learning motivationto the student Senior High School Number 1 Batusangkar, 2) The leverage of learning facilities and learing motivation on the academic procrastination to the student Senior High Scholl Number 1 Batusangkar, 3) The effectlearning facilities,learing motivation and academic procrastination on the learning outcome to the student Senior High School Number 1 Batusangkar.the type of research is associative descriptive research. The sampling technique used is proportional random sampling, with 60 samples. The result show that (1) Learning facilities has a positive and significant effect on learing motivation, (2) Learning facilities has a negative and significant effect on academic procrastination, (3) Learning motivation has a negative and significant effect on academic procrastination, (4) Learning facilities has a significant effect on learing outcome, (5) Learningmotivation has a significant effect on learing outcome, (6) Academic procrastinationhas a significant effect on learing outcome, (7) Learning facilities, learing motivation and academic procrastination has a significant effect on learing outcome.

Keywords: learning facilities, motivation to learn, academic procrastination


Full Text:

PDF

References


Asrida Wati, Dwi (2018). “Pengaruh pemberian penguatan dan fasilitas belajar di SMA N 2 Karawang Selatan”. Jurnal Wahana. Vol. 2 No. 1 Februari 2018. Universitas Halu Oleo.

Azhar, F. S. (2013). Self –efficacy, achievment motivation, and academic procrastination as predictor of academic performance. US- China Education Review, 3 (11), 847-857.

Chandra, ujang (2014). “Penyebab faktor-faktor prokrastinasi yang menyebabkan prokrastinasi akademik SMA Temanggung”. Indonesian journal of gouidance and counseling. Vol. 3 No. 3 Maret 2016. Universitas Negeri Semarang.

Dimyati dan Mudjiono (20013).Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Ghufron, M.N & Risnawita, R.S. (2010). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz

Indriari, Rufi (2017). “Pengaruh motivasi dan disiplin belajar terhadap hasil belajar”.Jurnal pendidikan ekonomi. Vol. 2 No. 2 November 2017. Universitas Jember.

Maratus Sholeha, Ika (2014) “Pengaruh Fasilitas belajar di sekolah terhadap motivasi belajar siswa kelas V Sekolah Dasar IV Kecamatan Pituruh Kabupaten Purwerejo. Vol. 1 No 3 November 2014. Diakses tanggal 20 Juni 2020.

Nashir, dkk. 2011. “ The Relationship between Social Support and Academic Achievment”.Journal Provitae. Vol. 1 No.5 ;May 2011. Diakses tanggal 17 Januari 2020 Pukul 17.30 Wib

Nitami, Mayrika (2016). “Hubungan motivasi belajar dengan prokrastinasi akademik siswa”. E- Journal UNP. Vol. 4 No. 1 Maret 2016. Universitas Negeri Padang.

Nur Rahman, Dwi (2015).”Motivasi belajar sebagai mediator prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang aktif berorganisasi . Cakrawala pendidikan. Vol. 2 No. 2 Juni 2015. Universitas Lampung.

Pangersa Ramadhan, Restu (2016). “Prokrastinasi menurunkan prestasi belajar siswa”. Jp Manper. Vol. 1 No. 1 Agustus 2016.Universitas Pendidikan Indonesia.

Hamalik, Oemar. s(2012). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara

Hanifah, Hana (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik. Jurnal ilmiah psikologi Volume 2 No 2 Desember 2015.

Kurniawan, Rizal (2014). “ pengaruh lingkungan sekolah, motivasi belajar dan fasilitas belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran peralatan kantor kelas X Administrasi perkantoran SMK Negeri 1 Kudus tahun pelajaran 2012/2013. Economic education Analysis journal 2 (3) (2014)

Resky, Andi (2018). “ Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Mahasiswa”. Journal Of Science education. Vol. 1 No.1 Okto 2018. Di akses tanggal 20 Juni 2020

Sadirman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Warti, Elis (2016) “ Pengaruh motivasi belajar siswa terhadaphasil belajar siswa di SD Angkasa 10, Jakarta Timur. Jurnal Mosharafa. Vol. 5 No. 2 Mei 2016. STKIP Garut.

Widiasih, Rita (2017). “Pengaruh penggunaan media bervariasi dan motivasi belajar terhadap hasil belajar di SMA N 2 Jember”. Jurnal pendidikan ekonomi. Vol. 2 No. 2 Mei 2017. Universitas Jember.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v4i1.11044