HUBUNGAN SIBLING RELATIONSHIPS DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA SISWA SMP N 1 BUKITTINGGI

Yolanda Yolanda - Universitas Negeri Padang
Devi Rusli - Univeristas Negeri Padang

Abstract


Relationship between sibling relationship with learning achievements in students of SMP N 1 Bukittinggi. This study begins by looking at the phenomenon of learning achievement by students of SMPN 1 Bukittinggi in the academic and non-academic field because of getting support from the people closest, one of them being siblings. This study aims to see the relationship between sibling relationships with learning achievement in students. The research design used is quantitative correlational. The population were students in SMPN 1 Bukittinggi. The sampling technique use purposive random sampling as many as 154 people. This study uses a scale sibling relationship that has 38 items, reliability value of 0.902 and uses an average report card at the end of the semester to determine learning achievement. Data analysis techniques using product moment correlation techniques from Karl Pearson. The results showed that there was a significant positive relationship between sibling relationships with learning achievement in SMPN 1 Bukittinggi students with a correlation coefficient of 0.249 and, p=0.002 (p<0.01).

Hubungan antara sibling relationships dengan prestasi belajar pada siswa SMP N 1 Bukititinggi. Penelitian ini diawali dengan melihat fenomena prestasi belajar yang dimiliki oleh siswa-siswi SMP N 1 Bukittinggi dalam bidang akademik maupun non-akademik dengan mendapatkan dukungan dari orang-orang terdekatnya, salah satunya adalah saudara kandung. Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara sibling relationships dengan prestasi belajar pada siswa. Desain penelitian dalam penelitian ini adalah kuantitatif korelasional. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa-siswi SMP N 1 Bukittinggi. Teknik pengambilan sampel adalah dengan menggunakan purposive random sampling yaitu sebanyak 154 orang. Penelitian ini menggunakan skala sibling relationship dengan 38 butir pernyataan, nilai reliabilitasnya 0,902 dan menggunakan rata-rata nilai rapor pada akhir semester untuk mengetahui prestasi belajar. Teknik analisis data dengan menggunakan teknik korelasi Product Moment dari Karl Pearson. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan antara sibling relationships dengan prestasi belajar pada siswa SMP N 1 Bukittinggi dengan nilai koefisien korelasi (r) sebesar 0,249 dan p=0,002 (p<0,01).


Keywords


Sibling relationship; learning achievement; students

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v2019i4.7365