Pengaruh Pelaksanaan.Pembelajaran.Kewirausahaan.dan Efikasi.Diri Terhadap.Kesiapan.Berwirausaha.Siswa.Kelas.XII.di SMKN 1 Lubuk Basung

Nia Ciana - Universitas Negeri Padang
Elvi Rahmi - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study. aims to reveal.the effect of the implementation of entrepreneurship learning and self-efficacy on entrepreneurial readiness students. This type of research is associative descriptive. The study population is all students of class XII at vocational high school 1 Lubuk Basung. The sampling technique used was proportional to random sampling, and the technique obtained 75 students as samples. The data collection technique used was a questionnaire. This study uses multiple regression analysis. The results of this study indicate that: (1) the. Implementation of entrepreneurial learning has a significant influence on the readiness..of..entrepreneurial grade XII students at vocational high school 1 Lubuk Basung; (2) self-efficacy has a significant influence on entrepreneurial readiness of class XII students at vocational high school 1 Lubuk Basung; (3) the implementation of entrepreneurship learning and self-efficacy together have a significant effect of 63.2% on..the readiness..of entrepreneurship..in class XII..students..at vocational high school 1 Lubuk Basung.

Keywords : entrepreneurship learning, self-efficacy, entrepreneurship readiness

Full Text:

PDF

References


Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Hendro. 2011. Dasar-Dasar Kewirausahaan. Jakarta: Erlangga.

Hermansyah, A., Natuna, D. A., & Sumarno, S. (2017). Kontribusi Pelaksanaan Pembelajaran Kewirausahaan dan Interaksi Sosial terhadap Karakter Kewirausahaan Peserta Didik Man 1 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 9(2).

Irsyada, R., Dardiri, A., & Sugandi, R. M. (2018). Kontribusi Minat Berwirausaha dan Self Efficacy terhadap Kesiapan Berwirausaha di Era Revolusi Industri 4.0 Mahasiswa Teknik Informatika se-Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(7), 945-954.

Jusmin, E. (2012). Pengaruh latar belakang keluarga, kegiatan praktik di unit produksi sekolah, dan pelaksanaan pembelajaran kewirausahaan terhadap kesiapan berwirausaha siswa smk di kabupaten tanah bumbu. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 21(1).

Luthans, F. 2006. Perilaku Organisasi. Yogyakarta: Andi.

Marini, C. K., & Hamidah, S. (2014). Pengaruh self-efficacy, lingkungan keluarga, dan lingkungan sekolah terhadap minat berwirausaha siswa SMK jasa boga. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2).

Rahmi, E. (2017). Intention Entrepreneur Of The Students And Its Relationship With The Learning Quality. International Conference on Global Education V,2.

Sari, A. S. (2012). Kesiapan berwirausaha pada siswa SMK kompetensi keahlian jasa boga. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2).

Siswadi, Y. (2014). Analisis faktor internal, faktor eksternal dan pembelajaran kewirausahaan yang mempengaruhi minat mahasiswa dalam berwirausaha. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 13(1).

Suharsono, Naswan. 2018. Pendidikan Kewirausahaan dari Teori ke Aplikasi Model Patriot Sejati. Depok: Rajawali Pers.

Suryana. 2013. Kewirausahaan: Kiat dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Salemba Empat.

Susanto, Ahmad. 2018. Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Prenadamedia Group.

Tri Yuliani, A. R. Y. S. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesiapan Berwirausaha. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(2).

Nitisusastro, Mulyadi. 2012. Kewirausahaan & Manajerial Usaha Kecil. Bandung: Alfabeta.

Yuli, L. E. (2019). Pendidikan Kewirausahaan Dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Berwirausaha Mahasiswa. Eklektik: Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan, 1(2), 127-138.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v3i2.8961