Perbandingan Hasil Belajar Menerapkan Model Cooperative Learning Team Assisted Individualization (TAI) dan Course Review Horay dengan Konvensional Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI SMA Negeri 3 Solok

Citra Harahap - Universitas Negeri Padang
Annur Hayati - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research aims to: difference learning outcomes using cooperative learning model type Teams Assisted Individualization And Model Type Course Review Horray With Conventional At Class XI  SMA N 3 Solok. The research used a quasi-experimental design, the technique is purposive sampling, the instrument trials, gain score, validity, reliability, different test problem, and difficulty levels. Data collection by documentation and test result of learning outcome. The population in this study is XI SMA N 3 Solok and the sample is XI IPA 4 and XI IPA 5 for class experiment and XI IPA 3 for class control. The analytical method used a paired sample t-test and independent sample-test analysis. The result is: there are differences a  student learning outcomes using cooperative learning model  Team Assisted Individualization and Course Review Horray with conventional economic subjects in class XI  SMA N 3 Solok based on calculation with Sig. value of 0,000.

 

Keywords: model team assisted individualization, course review horay learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Fitri, Mardeni Astonita. 2012. Perbedaan Hasil Belajar Siswa dengan Model Pembelajaran Kooperatif TAI dan Pembelajaran Konvensional Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Journal Of Economic And Economic Education. Vol. 2, No. 1.

Hamalik, Oemar. 2012. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Harianto. 2013 Pengaruh Strategi Pembelajaran Course Review Horay Menggunakan Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Standar Kompetensi Menerapkan Dasar-Dasar Elektronika Di SMK. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. Fakultas Teknik, Universitas Negeri Surabaya Vol. 02 N0.1, Tahun 2013

Huda, Miftahul. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Malang: Pustaka Pelajar.

Rifa’i, A. dan Chatarina, Tri Anni. 2009. Psikologi Pendidikan. Semarang: Upt Unnes Press.

Sari, Dp, Mahadewi, Lpp dan Rati Nw. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV. Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesa. Vol. 5, No.2.

Sari, Novita, Armiati dan Susanti, Dessi. 2013. Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif CRH dengan Pembelajaran Konvensional Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Ekonomi. 0909024

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta

Sudjana, Nana. 2010. Strategi Pembelajaran. Bandung: Falah Production

Sudjana, Nana. 2016. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdikarya

Sugiyono. 2012. Metodologi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kharisma Putra Utama.

Suyitno, Amin. 2009. Pemilihan Model-Model Pembelajaran dan Penerapannya di Sekolah. Semarang: UN Semarang.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yohanis, Joko, Triwono dan Wigaty. 2013. Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Bilingual Kelas X Pokok Bahasan Gerak Lurus di SMA Negeri 3 Jayapura. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 1, No. 3.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v3i2.8859