Pengaruh Faktor Fisiologis, Lingkungan Sekolah, dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Di SMAN 2 Painan

Rika Dewi - Universitas Negeri Padang
Marwan Marwan - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to: 1) To see the effect of physiological factors on students 'economic learning motivation, 2) To see the influence of the school environment on students' economic learning motivation, 3) To see the effect of physiological factors on student economic learning outcomes, 4) To see the effect school environment on student economic outcomes, 5) To see the effect of student learning motivation on student economic learning outcomes. This type of research is associative descriptive research. The sample used as many as 90 people using Nonprobability Sampling. Data collection techniques used were observation and questionnaire / questionnaire. The collected data were analysis with the help of SPSS 21.0 program. This research uses path analysis. The results of this study indicate that 1) physiological factors significantly influence students' economic learning motivation, 2) School environment has a significant effect on students' economic learning motivation, 3) Physiological factors significantly influence students' economic learning outcomes, 4) School environment has a significant effect on student economic learning outcomes, 5) learning motivation has a significant effect on economic learning outcomes of students of class XI IPS SMAN 2 Painan

Keyword: physiological, school environment, learning motivation, learning outcomes.


Full Text:

PDF

References


Abidin, Yusuf. 2009. Guru Dan Pembelajaran Bermutu. Bandung: Rizqi Press.

A.M. Sardiman. 2007. Interaksi Dan Motivasi Belajar. Bandung: Rajawali Press.

A.M. Sardiman. 2009. Interaksi Dan Motivasi Belajar. Jakarta: PT. Rajawali Press.

A.M. Sardiman. 2011. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Djamarah, S. &. (2011). Strategi Belajar Mengajar.Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Hamalik, Oemar. (2009). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamalik, Oemar. (2011). Perencanaan Pengajaran Berdasakan Pendekatan sistem. Jakarta: Bumi aksara.

Hamalik, Oemar. (2012). Manajemen Pembangunan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hamzah, B. Uno.(2008). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamzah, B. Uno.(2012). Teori Motivasi Dan Pengukurannya. Jakarta: PT.Bumi Aksara

Hamzah, B. Uno.(2013). Teori Motivasi Dan Pengukurannya. Jakarta: PT.Bumi Aksara

Idris. 2010. Aplikasi Model Analisis Data Kuantitatif dengan Program SPSS. Padang : FE UNP.

Mudjiono, D. d. (2009). Belajar dan pembelajaran. jakarta: PT. Rineka Cipta.

Mudjiono, D. d. (2013). Belajar dan pembelajaran. jakarta: PT. Rineka Cipta.

Mulyasa. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nashar, H. (2004) Peranan Motivasi Kemampuan Awal Dalam Kegiatan Pembelajaran . Jakarta: Delia Press

Nana Soadih Sukmadinata. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sardiman. (2009). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali

Sardiman. (2011). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang mempengaruhinya. jakarta: Rineka Cipta.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, Nana. (2011). Penilaian Hasil dan Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosda Karya.

Sugiyono. (2012). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung. Alfabeta

Sunarto. (2009). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sriyanti, Lilik. 2013. Psikologi Belajar. Jakarta: Ombak.

Suryabrata. (2006) Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.

Yusuf, S. (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v2i4.7847