Perbandingan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Model Group Investigation dan Quantum Teaching Pada SMK Negeri 1 Lubuk Basung “Studi Kasus Pada Siswa Kelas X Akuntansi Mata Pelajaran Akuntansi Dasar”

Nika Dayani - Universitas Negeri Padang
Annur Hayati - Universitas Negeri Padang

Abstract


Comparison of student learning outcomes between learning using the Group Investigation Model and Quantum Teaching on Financial Report material. This study aims to determine the differences and improvement of student learning outcomes in the application of Group Investigation and Quantum Teaching in financial report material. The research design used was the Nonequivalent Control Design Group. In the first experimental class the average score of student learning outcomes was 80.95 and the increase in the average score of student learning outcomes was 47.57 with N-gain of 0.71 (high category). In the second experimental class the average score of student learning outcomes was 88.24 and the increase in the average score of student learning outcomes was 52.05 with N-gain of 0.81 (high category). The results of the study showed that there were differences in student learning outcomes between the experimental classes applying the Group Investigation and Quantum Teaching. These results indicate that the application of the Quantum Teaching model is higher for improving student learning outcomes.

Keyword: group investigation, student learning outcomes, quantum teaching


Full Text:

PDF

References


Arikunto. Suharsimi.(2010). ProsedurPenelitian. Bandung:Remaja Rosdakarya

Agus Suprijono.(2015). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Akhmad Sudrajat .(2011:140). Kurikulum dan Pembelajaran Paradigma Baru. Yogyakarta :Pramita.

Cahyaningrum, Retno (2016). Model Pembelajaran Kooperatif tipe Group Investigation untuk meningkatkan prestasi belajar fisika siswa SMA.Vol.1.Makasar

Deporter,Bobby.(2010).Quantum teaching (Mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-Ruang Kelas). Bandung : Penerbit Kaifa.

Hamzah, dan Mohamad, Nurdin.(2012). Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM:Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik.Jakarta: PT Bumi Aksara

Jumiyanto, Danang. (2012). Penggunaan Model Pembelajaran Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Siswa Mata Diklat Gambar Teknik di SMK Perindustrian Yogyakarta, Skripsi Sarjana Universitas Negeri Yogyakarta (Yogyakarta : UNY)

Made, Wena. (2013).Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan. Konseptual Operasional. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Slameto.(2013). Belajar dan Faktor – Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sugiyono.(2012).Metode Penelitian Pendidikan :Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif R&D.Bandung:Alfabeta

Sudijono,Anas.(2009).Pengantar Evaluasi Pendidikan.Jakarta:PT Raja Grafindo

Siregar,Syofian.(2013).Metode Penelitian Kuantitatif dilengkapi dengan perbandingan perhitungan manual & SPSS .Prenamedia Group:Jakarta

Slameto.(2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi.Jakarta:Rineka Cipta.

Yanuarty,Ary.(2016).Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching.Vol.1.Nomor 1.Bandung

Yosefa, Beny dan Elis Nurjanah (2013). Pengaruh Metode Pembelajaran Quantum Teaching dengan menggunakan mind mapping terhadap kemampuan penalaran matematis pada siswa SMP Kelas VIII. Vol.18,No 2.h.146-151.Bandung

Yunita,Seswira. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Group Investigation terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah matematis ditinjau dari motivasi belajar siswa Sekolah Menengah Pertama. Vol.1.no.1.h.11-18.Pekanbaru




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v2i3.7408