HUBUNGAN MINAT BELAJAR DAN PEMANFAATAN BUKU TEKS DENGAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA

Chintya Putri - Universitas Negeri Padang
Z Effendi - Universitas Negeri Padang

Abstract


Interest in learning and the use of textbooks are two aspects that are very influential and have a relationship with student learning outcomes. This can be seen in the learning activities in the XI IPS class of SMAN 1 Luhak Nan Duo on economic subjects, the low student learning outcomes are influenced by students' lack of interest in learning and the lack of use of textbooks by students themselves. The research conducted at the XI IPS class at SMAN 1 Luhak Nan Duo aims to determine the relationship between learning interest and the use of textbooks with learning outcomes. This type of research is quantitative research with correlational methods. The instrument used in this study was a research questionnaire. The population is 130 students with samples randomly selected for 100 students. From the results of the analysis it can be concluded that: (1) Interest in learning and the use of textbooks have a positive and significant relationship together with learning outcomes seen from the Sig. F change 0,000 <0,05. (2) There is a positive and significant relationship between interest in learning and learning outcomes seen from the value of Sig. 0,000 <0,05. (3) There is a positive and significant relationship between the use of textbooks and learning outcomes of economic subjects seen from the Sig. 0,000 <0,05.

Keyword : Interest in learning, utilization of textbooks, learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Armiati, A., & Helda, N. (2019). Pengaruh Kepemilikan Buku Teks Dan Motivasi Belajar Terhadap Penggunaan Smartphone Sebagai Sumber Belajar Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi UNP. JURNAL INOVASI PENDIDIKAN EKONOMI, 9(1), 47-54.

Afriza, R., Armiati, A., & Fitriani, F. (2014). Pengaruh Minat Belajar dan Persepsi Siswa Tentang Pengelolaan Kelas oleh Guru terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 15 Padang. Pendidikan Ekonomi, 1(1).

Anggraini, Erin. 2013. Hubungan antara Minat Belajar dan Fasilitas Belajar Siswa dengan Prestasi Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI IPS SMAN 3 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014. Universitas Sebelas Maret. Jurnal Diterbitkan.

Anisah, Aan dan Azizah, Ezi Nur. 2016. Penggunaan Buku Teks Pelajaran dan Internet Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS. Jurnal Logika. ISSN : 1978-2560 Vol. XVIII, No.3.

Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2008. Rahasia Sukses Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Djamarah,S. B & Zain. 2011. Strategi Belajar Mengajar.Jakarta :PT Rineka Cipta.

Hamalik, Oemar. 2009. Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Handhani, Marina Tri. 2014. Pengaruh Kedisiplinan Belajar dan Pemanfaatan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI IPS di SMA Batik 1 Surakarta Tahun Ajaran 2013/2014. Universitas Sebelas Maret Surakarta. Jurnal Diterbitkan.

Mislia. 2018. Kelayakan Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas VIII Di MTS Kabupaten Malang. Universitas Muhammadiyah Malang. Jurnal Diterbitkan.

Muktiadi,R dan Mustafidah,H. 2012. “Fuzzy Quantifiacation System untuk Menganalisis Pengaruh Minat Belajar dan Tingkat Kehadiran Mahasiswa terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Purwokerto”. JUITA ISSN : 2086-9398 Vol. II Nomor 1.

Slameto. (2010). Belajar dari Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta : Prenada Media Group.

Surnarti dan Rahmawati, Selly. 2014. Penilaian Kurikulum 2013. Yogyakarta : CV. Andi Offset.

Wasti, Sriana. 2013. Hubungan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Tata Busana Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Padang. Universitas Negeri Padang. Jurnal Diterbitkan.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v2i3.7335