Pengaruh Pengalaman Praktek Kerja Industri dan Motivasi Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa

Dina Novita - Universitas Negeri Padang
Armida Armida - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research was conducted to determine the effect of industrial work practice experience and work motivation on the work readiness of class XII students of office management automation at SMK Negeri 1 Solok. The type of data in this study is quantitative. A total of 118 students were used as the population. The data used is primary data. Data collection techniques using a questionnaire questionnaire. The sample technique used is proportional random sampling with 91 respondents as the sample. The method of analysis in this study is multiple linear regression using the SPSS V.21 application. To test the hypothesis, the research was carried out using data analysis through validity and reliability tests, normality tests, heteroscedasticity, multicollinearity, path analysis, F tests and statistical tests t at = 0.05. The results of this study indicate that 1) industrial work experience has a significant effect on work readiness 2) work motivation has a significant effect on work readiness 3) industrial work practice experience and work motivation have a significant effect on work readiness

 

Keywords : industrial work practice experience, work motivation, work readiness


Full Text:

PDF

References


Anwar Prabu Mangkunegara. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Caplin, P. (2006). Kamus Lengkap Psikologi (Terjemahan Kartini Kartono). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Dalyono. (2005). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Deas Bella Rosara, D. (2018). Pengaruh Pengalaman Praktik Kerja Industri dan Motivasi Memasuki Dunia Kerja terhadap Kesiapan Kerja Peserta Didik SMK Kristen 1 Surakarta Tahun Angkatan 2017/2018. Jurnal Pendidikan Program Ekonomi, Pendidikan Universitas, Fkip Sebelas Maret, 4(1), 1–14.

Hidayatun, N. (2015). Pengaruh Pengalaman Praktik Kerja Industri (Prakerin) Dan Minat Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas Xii Kompetensi Keahlian Administrasi Perkantoran Di Smk Negeri 1 Purbalingga Tahun Ajaran 2014/2015. Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Univ.

Kardimin, A. (2004). Strategi Melamar Kerja dan Bimbingan Karir. Yogyakarta: Pustaka Timur.

M, K. (2012). Manajemen Kompensasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Raneka Cipta.

Sucuhatiningsih, A. (2017). Pengaruh Praktik Kerja Lapangan, Bimbingan Karir, Dan Motivasi Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII SMK Negeri 1 Karanganyer di Kabupaten Kubumen, 2552–6444.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Alfabeta.

Sukardi, K. D. (2008). Bimbingan Karir di Sekolah-Sekolah. Denpasar: Bumi Aksara.

Suliyanto. (2011). Ekonometrika Terapan : Teori dan Aplikasi dengan SPSS. Yogyakarta: Andi.

Suryani, D. (2015). Pengaruh MotivasiI Kerja, Prestasi Belajar, dan Pengalaman Praktik Kerja Industri Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII Kompetensi Keahlian Akuntansi di SMK NEGERI 1 Bantul Tahun Ajaran 2014/2015., 1(2), 1–220.

Umi Yamsih, M. K. (2016). Pengaruh Motivasi Kerja, Bimbingan Karier, Dan Prestasi Belajar Akuntansi Terhadap Kesiapan Kerja. Economic Education Analysis Journal 5.

Uno, B. H. (2015). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v5i1.12759