Pengaruh penggunaan selebgram pada sikap konsumen dalam membangun minat beli untuk melakukan pembelian secara online

Maiyulia Nurman - Universitas Negeri Padang
Yunita Engriani - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to analyze: (1) the effect of using a selebgram as an endorsement on purchase intention (2) the effect of consumer attitudes on purchase intention. This type of research is a causative descriptive study. This research was conducted in the city of Padang. The population in this study were students of Padang State University who have an Instagram account. The sample used was 150 people using purposive sampling technique. The type of data in this study is primary data. Data were collected through questionnaires and analyzed using SPSS version 16. The results of this study indicate that: (1) endorsement has a positive and significant effect on purchase intention (2) consumer attitudes have a positive and significant effect on purchase intention.

 

Keywords:  Endorsement, attitude, intention


Keywords


Endorsement; attitude; intention

Full Text:

PDF

References


Alunat, S. K., & Ariyanti, M. (2016). Pengaruh Endorsement Terhadap Sikap Konsumen Dan Minat Pembelian Produk Kosmetik Pada Online Shop Dengan Media Sosial Instagram. Proceedings of Management, 3(2)

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Jakarta: Rineka Cipta. Pakistan: University of Faisalabad.

Dewa, Chriswandana. Bayu. (2018). Pengaruh Celebrity Endorsement Terhadap Keputusan Pembelian Wisatawan Yogyakarta Pada Produk oleh-oleh Jogja Scrummy. Jurnal Manajemen, 8,(1):1-9

Ferdinand, Augusty. (2002). Structural Equation Modelling dalam Penelitian Manajemen. Semarang: Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro.

Fiani, Margaretha S. & Edwin Japarianto. (2012). Analisa Pengaruh Food Quality dan Brand Image terhadap Keputusan Pembelian Roti Kecik Toko Roti Ganep’s di Kota Solo. Jurnal Manajemen Pemasaran.

Fleck, N., et al. (2012). Celebrities in Advertising: Looking for Congruence or Likability. Psychology and Marketing, 29(9), 651–662.

Hermawan, K. (2002). Marketing Plus 2000: Siasat Memenangkan Persaingan Global. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Idris. (2014). Aplikasi Model Analisis Data Kuantitatif dengan Program SPSS.Padang: FE UNP.

Irpansyah, Muhamad Alvi., Asep, M. Ramdan., & R. Deni, Muhammad Danial. (2019). Dampak dari Kekuatan dan Popularitas Selebgram Terhadap Minat Beli Pada Produk Mode Lokal di Instagram. E-Journal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana. ISSN 2337-3067

Kertamukti, R. (2015). Strategi Kreatif Dalam Periklanan. Depok: PT Raja Grafindo Persanda.

Lucas, Darrel Blaine & Stuart, Henderson Britt. (2003). Advertising Psychology and Research an Introductory Book, McGraw Hill Cooleh Kartika Mandasari. New York: Toronto-London

Malau, Harman. (2017). Manajemen Pemasaran Teori dan Aplikasi Pemasaran Era Tradisional Sampai Era Modernisasi Global. Bandung: Alfabeta

Malik, M. E., Ghafoor, M. M., Iqbal, H K., Ali, Q., Hunbal, H., Noman, M., & Ahmad, B. (2013). Impact of brand image and advertisement on consumer buying behavior, World Applied Sciences Journal, 23(1), 117-122.

Martono, Agung. Ndaru, (2016). Studi Tentang Antecedent Sikap Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Pada I-Cos Cofee Shop Semarang. Jurnal Sains Pemasaran, 9(1),1-31

Nugroho J, Setiadi. (2008). Perilaku Konsumen: Konsep dan Impilikasi Untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. Jakarta: Kencana.

Pamungkas, A. (2014). Pengaruh kualitas produk, daya tarik iklan, dan Celebrity Endorser Terhadap Minat Beli (Studi Pada Handphone Merek Nokia). Skripsi, Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Prabowo, Yanuar Widi, (2014). Pengaruh Celebrity Endorser Terhadap Minat Beli. Jurnal administrasi dan bisnis, 14(2).

Pratiwi, Andika Lina. (2016). Pengaruh Penggunaan Celebrity Endorser Terhadap Minat Beli Pengguna Media Sosial Instagram. Repository Makassar: UIN Alauddin Makassar.

Sunny, S., & Hani, S. (2014). Pengaruh Celebrity Endorsement Terhadap Minat Beli Mie Sedaap (Studi Kasus Pada Iklan Mie Sedaap dengan Celebrity Endorser Edwin Lau). Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana.

Tjiptono, Fandy. (2008). Strategi Pemasaran, Edisi 3, ANDI: Yogyakarta

Wijaya, Petra Surya Mega & Teguh, Christina. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli di Online shop Specialis Guess. Jurnal Riset Manajemen Bisnis Universitas Kristen Duta Wacana, 7, 147-160. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Zafar, Q. (2010). Impact of Celebrity Advertisement on Customers Brand Perception and Purchase Intention. Asian Journal of Business and Management Sciences, 1(11), 53–6.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/jkmw02100340