PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA MATA PELAJARAN KOMPUTER DAN JARINGAN DASAR

Subhan Subhan(1), Denny Kurniadi(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i1.103755

Full Text:    Language : id

Abstract


This Article describes how to develope of interactive learning media, that it can be used  in teaching and learning activities in school. This development aims to design an Interactive Learning media that is suitable for Komjardas (Komputer dan Jaringan Dasar) in Vocational Schools. The method used is the Instructional Development Institute (IDI), namely by determining the principle of the system approach which includes three stages including define, develop, and evaluate. Interactive learning media is designed using Lectora Inspire Software, Adobe Flash Cs 6 and Wondershare Quiz Creator that function as makers of evaluation questions. The results of designing instructional media in the form of an application that can be run on all computers / laptops of each student.

Keywords: Interactive Learning Media, Instructional Development Institute (IDI).

References


Arif Sadiman. S, dkk, Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan. Pemanfaatannya, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2012.

Anshary, I., & Edidas, E. (2018). PENGEMBANGAN TRAINER MIKROKONTROLER SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DENGAN METODE FAULT-FINDING. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika dan Informatika, 6(2), 80-84.

Azhar Arsyad, Media Pembelajaran, Jakarta: Rajawali Pers, 2010.

Azwar Saifuddin, Reliabilitas dan Validitas, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2014.

Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Keempat, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Umum, 2008.

Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Kompetensi Keahlian, Jakarta, 2007.

Marlan. 2017. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Animasi pada Mata Kuliah Metrologi Industry”. Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol 1, No. 1, 2017.

Riduwan, Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula, Bandung: Alfabet, 2010.

Yuningsih, F., Hadi, A., & Huda, A. (2018). RANCANG BANGUN ANIMASI 3 DIMENSI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN MENGINSTALASI PC. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika dan Informatika, 2(2).


Article Metrics

 Abstract Views : 2507 times
 PDF Downloaded : 998 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.