The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Abstract


Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa kelas VII.9 SMP Negeri 5 Padang dengan metode inkuiri pada materi pelajaran Seni Rupa. Sumber data penelitian adalah siswa yang dijadikan sampel. Data dikumpulkan dengan metode observasi, wawancara, pemberian tes hasil belajar dan alat pengumpul data yang digunakan pada penelitian ini adalah format observasi, tes hasil belajar, catatan lapangan, dan diskusi teman sejawat. Temuan penelitian ini adalah peningkatan aktivitas belajar siswa setiap siklus adalah, siklus I rata-rata aktivitasnya 32,83 dan pada siklus II mencapai 81,83. Peningkatan aktivitas belajar diiringi dengan peningkatan hasil belajar pada setiap siklus. Rata-rata hasil belajar pada siklus I 72,2 dan pada siklus II diperoleh rata-rata hasil belajar 84,3. Perolehan hasil belajar ini menunjukkan peningkatan yang signifikan sebagai hasil dari tindakan yang sudah dilakukan, pada siklus II hasil belajar sudah berada di atas KKM.

Abstract
The purpose of this study is to determine the improvement of student learning outcomes VII.9 grade SMP Negeri 5 Padang by the method of inquiry on the subject matter Arts. Sources of research data is sampled students. Data collected by the method of observation, interviews, achievement test administration and data collection tool used in this study was the observation format, achievement test, field notes, and peer discussion. The findings of this study is to increase students' learning activities each cycle is the first cycle an average of 32.83 and activities on the second cycle reaches 81.83. Increased learning activities coupled with improved learning outcomes in each cycle. Average learning outcomes in the first cycle 72.2 and the second cycle earned on average learning outcomes 84.3. Obtaining the results of this study show a significant increase as a result of the actions that have been carried out, on the second cycle of learning outcomes was on the KKM.