Efektivitas cognitive behaviour modification (cbm) terhadap perilaku malu pada Siswa makn surakarta

Sumi Lestari(1),
(1) Universitas Brawijaya Malang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Jurnal RAP

DOI : https://doi.org/10.24036/rapun.v6i1.6651

Full Text:    Language : id

Abstract


Abstract: Effectiveness of Cognitive Behaviour Modification (CBM) to behavior lose face on MAKN Surakarta student. This study examines the behavior of shame with the purpose of the subject is able to adapt well, communicate well, able to actualize its potential well .. This study used a shame that on the behavior scale adaptation of the scale Zimbardo shy behavior. Subjects of this study consisted of two groups, the experimental group and the control group. Characteristics of the subjects are adolescents aged 15-18 years, classes 2-3, Muslims, have moderate to very high scores. The results showed that cognitive behavior modification effective in reducing shame behaviors in students MAKN Surakarta.
Keywords: Effectiveness, CBM, Behavior lose face.

 

Abstrak: Efektivitas Cognitive Behaviour Modification (Cbm) Terhadap Perilaku Malu Pada Siswa MAKN Surakarta. Penelitian ini mengkaji perilaku malu dengan tujuan subjek mampu beradaptasi dengan baik, berkomunikasi dengan lancar, mampu mengaktualisasikan potensinya dengan baik.. Penelitian ini menggunakan skala perilaku malu yang di adaptasi dari skala perilaku malu Zimbardo. Subjek penelitian ini terdiri dari dua kelompok, kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Karakteristik subjek ini adalah remaja berumur 15-18 tahun, kelas 2-3, muslim, mempunyai skor sedang sampai sangat tinggi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa modifikasi perilaku kognitif efektif dalam menurunkan perilaku malu pada siswa MAKN Surakarta.
Kata kunci: Efektivitas, Modifikasi perilaku kognitif, Perilaku malu.


Keywords


Efektivitas, Modifikasi perilaku kognitif, Perilaku malu

Article Metrics

 Abstract Views : 1055 times
 PDF Downloaded : 471 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal RAP