HUBUNGAN ANTARA PERHATIAN ORANGTUA DENGAN PERKEMBANGAN MORAL ANAK USIA 5-6 TAHUN DI KORONG SALISIKAN NAGARI SUNGAI BULUAH TIMUR BATANG ANAI

Indri Desvita(1), Ismaniar Ismaniar(2),
(1)  
(2)  

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v8i3.110033

Full Text:    Language : en

Abstract


ABSTRACT

This research is motivated by the low moral development of children, this is evidenced by their behavior in everyday life and can distinguish good or bad deeds. This is thought to be caused by several factors, one of which is the lack of parental attention to children. This study aims to see a picture of parental attention, to see a picture of early childhood moral development and the relationship between parental attention and moral development of children aged 5-6 years in Korong Salisikan Nagari Sungai Buluah Timur Batang Anai. This type of research is descriptive correlational. The population in this study parents who have early childhood are 43 people. The sampling technique used simple random sampling technique as many as 35 people. The data collection technique used was a questionnaire or questionnaire, while the data analysis used the percentage formula and the product moment. The results showed that the description of parental attention to children was in the low category, the description of early childhood moral development was in the low category and there was a significant relationship between parental attention and moral development of early childhood in Korong Salisikan Nagari Sungai Buluah Timur Batang Anai.

Keywords: parental attention, early childhood moral development


References


Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosda Karya Offset.

Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Ismaniar, I. (2018). Pelatihan Parenting. Padang: PLS Press.

Ismaniar, I. (2020). Model Pengembangan Membaca Awal Anak. Padang: Jurusan Pendidikan Luar Sekolah.

Kartono, K. (2001). Pathologi Sosial 1. Bandung: Alumni.

Latifah, L., Ismaniar, I., & Sunarti, V. (2018). Gambaran Penanaman Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini oleh Guru di Lembaga PAUD Adzkia III Kelurahan Korong Gadang Kecamatan Kuranji Kota Padang. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 50. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9110

Lutfia, D., Mardianto, M., & Duryati, D. (2014). Pengaruh Outbound Terhadap Kecerdasan Moral Anak Sekolah Dasar. Jurnal RAP UNP, 5(2), 125135. Retrieved from file:///C:/Users/ACER/AppData/Local/Temp/6627-13207-1-SM.pdf

Melati, P., Setiawati, & Solfema. (2018). Hubungan antara Perhatian yang Diberikan Orang Tua dengan Tingkat Perkembangan Moral Anak Usia Dini. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 7992. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v6i1.8

Nurjanah, S. (2018). Perkembangan Nilai Agama Dan Moral (STTPA Tercapai). Jurnal Paramurobi, 1(1), 46.

Putri, K. M. V. H. (2017). Hubungan antara Pola Asuh Ibu dengan Tingkat Kecerdasan Moral Anak Usia Pra Sekolah 4-6 Tahun di TK Pelita Jaya Surabaya. Universitas Airlangga. Retrieved from http://repository.unair.ac.id/76491/2/KKC KK FKP.N.182-18 Put h SKRIPSI.pdf

Raihana, P. A., & Wulandari, W. (2016). Status Ibu dan Pengaruhnya dalam Kecerdasan Moral Anak Pra Sekolah. Jurnal Indigenous, 1(2). Retrieved from file:///C:/Users/ACER/AppData/Local/Temp/2905-10836-1-PB.pdf

Ramadani, S., Ismaniar, I., & Sunarti, V. (2018). Hubungan antara Pengelolaan Lingkungan Belajar dengan Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Menurut Wali Murid di PAUD Falamboyan Parit Malintang Kabupaten Padang Pariaman. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(2), 232. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i2.10284

Wahyuningsih, W. (2003). Mengkomunikasikan Moral Kepada Anak. Jakarta: Gramedia.

Winda, G., Suryani, L., & Muis, A. (2008). Metode Pengembangan Perilaku dan Kemampuan Dasar Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.

Wiyani, N. A., & Irham, M. (2014). Bimbingan & Konseling: Teori dan Aplikasi di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Wulandari, N. W., & Fitriana, D. (2006). Kecerdasan Moral di Era Big Data. In Inovasi Pendidikan di Era Big Data dan Aspek PsikoLoginya. Malang. Retrieved from http://digilib.mercubuana.ac.id/manager/t!@file_artikel_abstrak/Isi_Artikel_951088906344.pdf

Yuse, A. P., Jamaris, J., & Ismaniar, I. (2018). Penerapan Pembelajaran Orang Dewasa oleh Instruktur Pelatihan Keterampilan Menjahit di SPNF SKB Lima Puluh Kota. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 16. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9199

Zuhrina, Z., Jamaris, J., & Irmawita, I. (2018). Hubungan Pengalaman Orang Tua dengan Perilaku Belajar Anak di Rumah di Kuamang Kecamatan Lembah Melintang Kabupaten Pasaman Barat. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 126. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9487


Article Metrics

 Abstract Views : 584 times
 PDF Downloaded : 178 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.