The Relationship of Learning Concentration with Children's Learning Activities in PAUD Qatrinnada Padang

Suci Wahyuni(1), Hafizah Delyana(2), Susi Lawati(3), Thania Diyelsa(4), Syuraini Syuraini(5),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(4) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(5) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v2i4.107962

Full Text:    Language : en

Abstract


Early children educations are one form of education that focuses on laying a foundation towards grown and physical development, intelligence, social-emotional, languages and communication according to tho the uniqueness and stage of development that is passed by early childhood. Early children's education basically covers all the efforts take it by educator and parents in the process to get care, and education for children with creat an environment of children can explore experiences that provide opportunities for them to recognize and understand the learning experient they have gained from the environment. Through observing, imitating, and experimenting which takes places repeated and increases the full the children's potentials and intelligence.

Keywords: Activities, Concentration, Communication


References


Alim, A. (2009). Mengatasi Sulit Konsentrasi pada Anak Usia Dini. Medikora, 5(1), 55–70. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/medikora/article/download/4691/4039

Anam, K., Purwadi, & Chandra, A. (2017). Upaya Meningkatkan Kosentrasi Belajar Anak Melalui Bermain Papan Titian di TK Indria Desa Kutosari Kecamatan Gringsing Kabupaten Batang. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak, 6(2), 99–126. https://doi.org/10.26877/paudia.v6i2.2106

Astuti, W. T. (2016). Pembelajaran Anak Usia Dini Berbasis Multiple Intelligences di TK Tunas Harapan Tambakrejo Ngaglik Sleman. Jurnal Pendidikan Madrasah, 1(2), 257–276. Retrieved from http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/JPM/article/view/1211

Chalidaziah, W. (2018). Kondisi Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak X. Aṭfālunā: Journal of Islamic Early Childhood Education, 1(1), 24–28. https://doi.org/10.32505/atfaluna.v1i1.771

Fitrianingsih, D., & Karmila, M. (2013). Upaya Meningkatan Konsentrasi Melalui Kegiatan Meronce pada Anak Kelompok B TK Pamekar Budi Kecamatan Mranggen Kabupaten Demak Tahun Ajaran 2013/2014. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 92–110. https://doi.org/10.26877/paudia.v2i2.1643

Hasanah, U. (2018). Strategi Pembelajaran Aktif untuk Anak Usia Dini. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(2), 204–222. https://doi.org/10.24090/insania.v23i2.2291

Hasnawati, H.-, & Brantasari, M.-. (2017). Meningkatkan Konsentrasi Anak dengan Kegiatan Menganyam Kain Perca pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Tunas Muda Kersik Kec.Mararangkayu Kab. Kutai Kartanegara. Jurnal Warna: Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(2), 38–52. https://doi.org/10.24903/jw.v2i2.193

Jamilah, J. (2019). Kemitraan Pendidikan Anak Usia Dini (Sinergi Tiga Pilar Pendidikan: Keluarga, Sekolah dan Masyarakat). Simulacra, 2(2), 181–194. https://doi.org/10.21107/sml.v2i2.6045

Joni. (2009). Pembelajaran Tematik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal At-Ta’dib, 4(1), 35–49. https://doi.org/10.21111/at-tadib.v4i1.571

Morrison, G. S. (2012). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) (5th ed.). Jakarta: Indeks.

Pangestu, D., & Rohinah. (2018). Pengaruh Kesiapan Belajar terhadap Keaktifan Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran AUD. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(2), 81–90. https://doi.org/10.14421/jga.2018.81-90

Puspitasari, C., & Widiyanto, J. (2016). Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Menggunakan Media Teka-Teki Silang dengan Model Pembelajaran Talking Stick Pokok Bahasan Ekosistem Kelas VII SMPN 1 Kartoharjo. Florea: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 3(1), 39. https://doi.org/10.25273/florea.v3i1.786

Rahman, M. M. (2013). Peran Orang Tua dalam Membangun Kepercayaan Diri pada Anak Usia Dini. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 373–388. Retrieved from http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/Edukasia/article/download/759/728

Raihana, R. (2018). Urgensi Sekolah PAUD untuk Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. Generasi Emas, 1(1), 17–28. https://doi.org/10.25299/ge.2018.vol1(1).2251

Roslin, M. W., Astuti, I., & Yuniarni, D. (2014). Peningkatan Konsentrasi Melalui Metode Bercerita pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(11). Retrieved from http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/7671

Saadah, U. (2018). Interaksi Tiga Pilar Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Nonformal, 13(1), 21–33. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/JPN/article/download/3600/2071

Septiardi, M. G., & Sujadi, A. A. (2014). Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Matematika dengan Menggunakan Think- Pair-Share pada Siswa Kelas VII A di SMP Muhammadiyah Salam Kabupaten Magelang. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 167–174. Retrieved from http://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/union/article/download/74/pdf

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Suherman, W. S., Sutapa, P., & Dapan. (2017). Peningkatan Kegembiraan dan Keaktifan Siswa TK dalam Pembelajaran dengan “Majeda” Berbasis Dolanan Anak. Jurnal Kependidikan, 1(1), 1–11. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/104911-ID-none.pdf

Utami, M. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.


Article Metrics

 Abstract Views : 345 times
 PDF Downloaded : 158 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.