Relationship between Intensity of Parent-Child Interaction and Child Morale

Oktila Irvando(1), Syafruddin Wahid(2), Wirdatul Aini(3),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v2i2.104584

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is a background by the bad moral of a child in Bungo Pasang Salido village in IV Jurai Pesisir Selatan district. Purpose this research is (1) to describe the interaction intensity of parents with a child, (2) to describe child morally, (3) to look relations between interactions intensity of parent-child with child morals. This research was quantitative correlational. The population in this research amounted to 67 with 34 people as a sample. Techniques of data collection with the questonanaire sheet statement. Data analysis techniques using percentage formulas and product-moment correlation formulas. The result showed (1) interactions intensity of parents with child still low, (2)    child  morals  in  Bungo  Pasang  Salido  village,  in  IV  Jurai  Pesisir Selatan district was still bad, (3) there is a very significant correlation between  interactions  intensity of  parent-child  with  child  moral, because analysis value is 0,991  still confirmed with rtable  for n=34 is 0,339 for significant level 5% more than for significant level 1% is 0,436.

Keywords: Interaction Intensity, Child Moral


References


Agustin, D. S. Y., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), 8(1), 46–54. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12962/j24433527.v8i1.1241

Ahmadi, A. (2009). Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Akhyadi, A. S., & Mulyono, D. (2018). Program Parenting dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Keluarga (Program Pengabdian di Desa Karangpakuan, Kecamatan Darmaraja, Kabupaten Sumedang). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (Abdimas), 1(1), 1–8. Retrieved from https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/abdimas-siliwangi/article/download/34/3

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Aziz, S. (2015). Pendidikan Keluarga Konsep dan Strategi. Yokyakarta: Gava Media Title.

Chaplin, J. P. (2004). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Fauzi, R. (2014). Hubungan Keharmonisan Keluarga dengan Perkembangan Moral Siswa Kelas IV dan V di MI Darul Falah Ngrangkok Klampisan Kandangan Kediri, 2(2), 76–93.

Helmawati. (2014). Pendidikan Keluarga. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hufad, A. (2000). Peran Keluarga Inti dalam Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, I(1).

Jailani, M. S. (2014). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 245–260.

Prasanti, D., & Fitriani, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, dan Komunitas? Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13–19. Retrieved from https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/download/2/2

Presiden Republik Indonesia. Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 (2003). Indonesia. Retrieved from https://www.unpad.ac.id/wp-content/uploads/2012/10/UU20-2003-Sisdiknas.pdf

Rahmat, A. (2018). Manajemen Pemberdayaan pada Pendidikan Nonformal. Gorontalo: Ideas Publishing. Retrieved from http://repository.ung.ac.id/get/karyailmiah/2221/Abdul_Rahmat___Buku_Manajemen_Pemberdayaan_Pada_Pendidikan_Nonformal.pdf

Rice, P. . (1993). Stress and Health. United States of America: Brooks/Cole.

Setiardi, D. (2017). Keluarga sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 135–146. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i2.619

Simamora, H. (2001). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: STIE YKPN.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Suciati, R. (2008). Perkembangan Moral Anak Tunggal pada Usia 15-18 Tahun. Jakarta: Universitas Gunadharma.

Sudiapermana, E. (2009). Pendidikan Informal. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(2).

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryono, Y., & Tohani, E. (2016). Inovasi Pendidikan Nonformal. Yogyakarta: Graha Cendekia. Retrieved from http://staffnew.uny.ac.id/upload/130799881/pendidikan/Inovasi Pendidikan Nonformal.pdf

Syahraeni, A. (2015). Tanggung Jawab Keluarga dalam Pendidikan Anak. Al-Irsyad Al-Nafs: Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 2(1), 27–45. Retrieved from http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Al-Irsyad_Al-Nafs/article/download/2560/2400

Yunani. (2017). Model Pendidikan Karakter dalam Keluarga (Studi Kasus pada Keluarga yang Istrinya Berprofesi sebagai Guru PAI SD di Lingkungan UPTD Pendidikan Kecamatan Jalaksana Kabupaten Kuningan. OASIS (Jurnal Ilmiah Kajian Islam), 2(1), 1–19.


Article Metrics

 Abstract Views : 233 times
 PDF Downloaded : 55 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.