Description of Parents' Attention to Child Learning Outcomes in RW 10 Kelurahan Korong Gadang Kecamatan Kuranji Kota Padang

Elsa Andriyani(1), Syafruddin Wahid(2), Vevi Sunarti(3),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v2i2.10202

Full Text:    Language : en

Abstract


The background of this study by increasing child learning outcomes at RW 10 Kelurahan Gadang, Kuranji, Padang City. The purpose of this study is to describe parents’ attention towards children's learning outcomes in receiving children present, given children's behavior, providing learning opportunities and learning equipment for children, showing positive expectations. The type of this study is descriptive quantitative, the population in this study are students class VIII, and  IX Junior High School at 10 Korong Gadang, Padang City. which amounts to thirty-one people. Twenty-two samples using the stratified random sampling technique. The technique of collecting data is a questionnaire and a data collection tool is an approved list. Data analysis techniques use percentage calculations. Children show positive expectations categorized as very good. Suggestions in this study are expected for parents to increase attention to the learning process.

Keywords: Parents’ Attention, Child Learning Outcomes


References


Agustin, D. S. Y., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), 8(1), 46–54. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12962/j24433527.v8i1.1241

Budiarta, W. (2017). Kebijakan Pendidikan Kepemudaan dalam Pengembangan Desa Wisata di Desa Wisata Siluk 1 Selopamioro Imogiri Bantul. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 4(2), 128–135. Retrieved from http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/sakp/article/download/8833/8490

Chandra, A. (2018). Hubungan Perhatian Orang Tua dan Iklim Sekolah dengan Disiplin pada Siswa SMP N 2 Padang Tualang Kabupaten Langkat. Jurnal Psychomutiara, 1(1), 1–14. Retrieved from http://e-journal.sari-mutiara.ac.id/index.php/Psikologi/article/download/129/147/

Dalyono. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2009). Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Bumi Aksara.

Hendriani, Y., & Muchtar, B. (2015). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Konsep Diri terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Produktif Akuntansi pada SMK di Kota Payakumbuh. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi, 2(1), 1–13. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/mpe/article/view/5873

Kuntoro, S. A. (2008). Pengembangan Paradigma Baru Keilmuan dan Kelembagaan Pendidikan Non Formal. Jurnal Ilmiah VISI PTK-PNF, 3(1), 65–73. https://doi.org/10.21009/jiv.0301.8

Kurniawan, S. (2013). Pendidikan Karakter: Konsepsi & Implementasinya Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Perguruan Tinggi, & Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Lestari, S. (2012). Pisikologi Keluarga: Penanaman Nilai dan Penanganan Konflik dalam Keluarga. Jakarta: Kharisma Putra Utama.

Marzuki, S. (2012). Pendidikan Nonformal. Bandung: PT. Rordakarya.

Melati, P., Setiawati, S., & Solfema, S. (2018). Hubungan antara Perhatian yang Diberikan Orang Tua dengan Tingkat Perkembangan Moral. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 79–92. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v6i1.8

Prasanti, D., & Fitriani, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, dan Komunitas? Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13–19. Retrieved from https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/download/2/2

Prayitno, E. (1989). Motivasi Belajar. Jakarta: p2ltk.

Presiden Republik Indonesia. Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 (2003). Indonesia. Retrieved from https://www.unpad.ac.id/wp-content/uploads/2012/10/UU20-2003-Sisdiknas.pdf

Saputri, M. E., & Moordiningsih. (2016). Pembentukan Konsep Diri Remaja pada Keluarga Jawa yang Beragama Islam. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 04(02), 261. https://doi.org/10.5151/cidi2017-060

Setiardi, D. (2017). Keluarga sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 135–146. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i2.619

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. jakarta: Rineka Cipta.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Suryabrata, S. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Suryono, Y., & Tohani, E. (2016). Inovasi Pendidikan Nonformal. Yogyakarta: Graha Cendekia. Retrieved from http://staffnew.uny.ac.id/upload/130799881/pendidikan/Inovasi Pendidikan Nonformal.pdf

Yunani. (2017). Model Pendidikan Karakter dalam Keluarga (Studi Kasus pada Keluarga yang Istrinya Berprofesi sebagai Guru PAI SD di Lingkungan UPTD Pendidikan Kecamatan Jalaksana Kabupaten Kuningan. OASIS (Jurnal Ilmiah Kajian Islam), 2(1), 1–19.

Zuriah, N. (2009). Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan Teori Aplikasi. Jakarta: Bumi Aksara.


Article Metrics

 Abstract Views : 242 times
 PDF Downloaded : 64 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.