Gambaran Kepedulian Orang Tua Terhadap Pendidikan Remaja di Jorong Sungai Cubadak Kecamatan Akabiluru Kabupaten Lima Puluh Kota

Yelvina Yelvina(1), Syuraini Syuraini(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101741

Full Text:    Language : en

Abstract


This research was motivated by the success of teenage education in Jorong Sungai Cubadak Kecamatan Akabiluru Kabupaten Lima Puluh Kota. This research also purpose to describe parenting care about teenage education with: (1) Fullfilled for the requirement (2) Giving advice and motivation (3) Supervise process of education (4) Process guidance. This research use descriptive quantitative approach. For supporting this approach, researcher take a quesioner and involve with 50 % from 47 teenage partisipants . Data will be submit and analyse with percentage. Based on this research, show some indication that: (1) parenting care about teenage education showed by participating to fullfill for the requirement was high (2) Parenting care about teenage education showed by participating to give a motivation was high (3) Parenting care about teenage education showed by partisipating to supervise process of education was high (4) Parenting care about teenage education showed by participating in guidance process of education was high.

Keywords: Parenting Care, Teenage Education

References


Ahmadi, A. (2004). Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Aini, W. (2006). Konsep Pendidikan Luar Sekolah. Padang: PLS UNP Padang.

Ali, M., & Asrori, M. (2014). Psikologi Remaja. Bandung: CV Wacana Prima.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S. B. (2004). Pola Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.

Fauzan. (2014). Perhatian Orang Tua terhadap Belajar Anak di Dalam Keluarga di Kelurahan Rimbo Pengadang Kecamatan Rimbo Pengadang Kabupaten Lebong Bengkulu. Padang.

Mansur. (2014). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. (Pustaka Pelajar, Ed.). Yogyakarta.

Mulyasa. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Olva, H., Ibrahim, Y., & Marjohan. (2014). Hubungan Self-Esteem dengan Motivasi Belajar Remaja Panti Asuhan ‘Aisyiyah Daerah Cabang Lubuk Bagalung Padang. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 2(2), 14–18. Retrieved from http://jurnal.konselingindonesia.com/index.php/jkp/article/download/97/102

Sardiman, A. M. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grapindo Persada.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sunarti, V. (2013). Pendidikan dalam keluarga langkah awal pelaksanaan Pendidikan Sepanjang Hayat. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 280–291. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pnfi/article/download/4484/pdf

Sutirna. (2013). Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: CV. ANDI Offset.

Syarifuddin, A. (2011). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Ta’dib, XVI(1), 57–58. Retrieved from http://download.portalgaruda.org/article.php?article=342688&val=7615&title=PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE BELAJAR DAN FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHINYA

Syuraini. (2016). Penguatan Pendidikan Keluarga dalam Pembangunan Masyarakat Desa. In S. Wahid (Ed.), Prosiding Seminar Nasional Kompetensi Pendamping Pembangunan Desa. Padang: Penerbit Jurusan Pendidikan Luar Sekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Retrieved from http://repository.unp.ac.id/623/1/SYURAINI.pdf

Walgito, B. (2002). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: CV. ANDI Offset.


Article Metrics

 Abstract Views : 440 times
 PDF Downloaded : 164 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.