Gambaran Strategi Pembelajaran Instruktur pada Program Kursus Bahasa Inggris di Hem's Institute Kota Padang

Indah Yulianda(1), Vevi Sunarti(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101738

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is distributed by high motivation learn to citizens studying at language courses program in Hem's Institute city of Padang. Researchers suspect that the learning motivation of high learning citizens due to the instructor in the learning strategies learning activities. Type of this research is quantitative descriptive research. The population in this research is to study language courses which amounted to 110 people. Samples taken many as 28 people. Data analysis techniques using the formula percentages. The research results indicate (1) the determination of the expected changes to the citizens learning instructors are categorized good, (2) the determination of which approach to use the trainer to the citizens learn categorized good, (3) the determination of the methods used instructor to the citizens learn categorized good, and (4) the setting of norms of the success of the instructor to the citizens learn categorized good.

Keywords: Learning Strategies, Motivation of Learning, Courses, Instructor

References


Aunurrahman. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Hamalik, O. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayati, A., Setiawati, & Sunarti, V. (2018). Gambaran Strategi Pembelajaran Partisipatif Kegiatan Pembelajaran Bahasa Indonesia Program Paket B di PKBM Tanjung Sari. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 1–8. https://doi.org/10.5281/zenodo.1186380

Nata, A. (2011). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Pamungkas, A. H., Sunarti, V., & Wahyudi, W. A. (2018). PKBM dalam Peningkatan Pertumbuhan Ekonomi dan Kesejahteraan Hidup Masyarakat Sesuai Target SDG’s. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(3), 301–307. https://doi.org/10.5281/zenodo.1452508

Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran: Beriorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sagala, S. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Saputra, A., Wahid, S., & Ismaniar. (2018). Strategi Pembelajaran Instruktur Menurut Warga Belajar pada Pelatihan Menyulam. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 9–15. https://doi.org/10.5281/zenodo.1186387

Wahid, S. (2013). Menumbuhkembangkan Jiwa Wiraswasta: Suatu Pendekatan Melalui Pendidikan. Malang: Wineka Media.

Warsita, B. (2014). Teknologi Pembelajaran Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Wena, M. (2014). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontenporer. Jakarta: Bumi Aksara.

Yuse, A. P., Jamaris, J., & Ismaniar, I. (2018). Penerapan Pembelajaran Orang Dewasa oleh Instruktur Pelatihan Keterampilan Menjahit di SPNF SKB Lima Puluh Kota. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 16–21. https://doi.org/10.5281/ZENODO.1186395


Article Metrics

 Abstract Views : 150 times
 PDF Downloaded : 32 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.