Gambaran Rasa Percaya Diri Warga Belajar pada Program Pendidikan Keaksaraan Fungsional di PKBM Diknaker

Rika Fadila(1), Irmawita Irmawita(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101665

Full Text:    Language : en

Abstract


The research was distributed by the phenomenon of functional literacy program success rate base on the South coast of Diknaker PKBM. This is evidenced by the high learning outcomes acquired citizens learn. Researchers suspect that the cause of the success of these KF due to high confidence that is owned by the citizens of learning. Type of this research is quantitative descriptive research. Withdrawal technique used is the sample census, all of the population sample was made as many as 20 people, which is called the respondent. Using data collection techniques interviews that is in the form of structured interviews. While the data analysis techniques using the formula percentages. From the results of the study found that the confidence of citizens learning related to believe in its own ability, courageous decisions, courageous and suggested categorized either.

Keywords: Self-Confidence, Learning Outcomes

References


Djamarah, S. B., & Zain, A. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ideharmida, D., Solfema, S., & Irmawita, I. (2018). Pembelajaran Membaca Al-Quran bagi Orang Dewasa (Studi Kasus pada Kelas Talaqqi Dasar dan Talaqqi Plus di Lembaga Pendidikan Al-Quran Ash Habul Quran Kota Payakumbuh). SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 22–31. https://doi.org/10.5281/zenodo.1186401

Irmawita, I. (2015). Buku Panduan Pengelola Model Pengelolaan Program Pendidikan Keaksaraan Fungsional Berbasis Kebutuhan Belajar Masyarakat. Padang. Retrieved from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjN9ZubtNPeAhXEPo8KHWU4AIUQFjABegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Fprofile%2FIrmawita_Irmawita%2Fpublication%2F324559542_Buku_Panduan_Pengelola_Model_Pengelolaan_Program_Pendidikan_Keaksaraan_Fungsional_Berbasis_Kebutuhan_Belajar_Masyarakat%2Flinks%2F5ad569710f7e9b285936b7bf%2FBuku-Panduan-Pengelola-Model-Pengelolaan-Program-Pendidikan-Keaksaraan-Fungsional-Berbasis-Kebutuhan-Belajar-Masyarakat.pdf&usg=AOvVaw3rYtLvQXD55mic7qCZfnV-

Marjanti, S. (2015). Upaya Meningkatkan Rasa Percaya Diri Melalui Konseling Kelompok bagi Siswa X IPS 6 SMA 2 Bae Kudus Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 1(2). Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/107919-ID-upaya-meningkatkan-rasa-percaya-diri-mel.pdf

Pamungkas, A. H., & Sunarti, V. (2018). Buku Ajar PKBM Menjawab Tantangan SDG’s Melalui Program Literasi. (W. A. Wahyudi, Ed.). Padang: Penerbit Jurusan Pendidikan Luar Sekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Pamungkas, A. H., Sunarti, V., & Wahyudi, W. A. (2018). PKBM Dalam Peningkatan Pertumbuhan Ekonomi dan Kesejahteraan Hidup Masyarakat Sesuai Target SDG’s. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(3), 301–307. https://doi.org/10.5281/zenodo.1452508

Rahmadani. (2014). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Citra Diri pada Remaja Akhir. Jurnal Spirit, 4(2), 22–32.

Sadirman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kaulitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wahid, S. (2013). Menumbuhkembangkan Jiwa Wiraswasta: Suatu Pendekatan Melalui Pendidikan. Malang: Wineka Media.

Yuse, A. P., Jamaris, J., & Ismaniar, I. (2018). Penerapan Pembelajaran Orang Dewasa oleh Instruktur Pelatihan Keterampilan Menjahit di SPNF SKB Lima Puluh Kota. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 16–21. https://doi.org/10.5281/ZENODO.1186395


Article Metrics

 Abstract Views : 518 times
 PDF Downloaded : 111 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.