Gambaran Penyediaan Fasilitas Belajar oleh Orangtua di Taman Pendidikan Alquran (TPA) Jorong Bonjo, Kenagarian Panampuang, Kecamatan IV Angkek, Kabupaten Agam

Erika Susanti(1), Syafruddin Wahid(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i3.100560

Full Text:    Language : en

Abstract


This research is motivated by the success of parents in the Taman Pendidikan Alquran (TPA) Jorong Bonjo, this is seen from the provision of learning facilities by parents at home. The purpose of this study is to describe the provision of learning facilities by parents at home in terms of study space, learning atmosphere, and learning aids. The type of this research is quantitative descriptive research. The population in this study is the child's parents. The sampling technique in this research is cluster random sampling from entire population. Data collection techniques used are questionnaires, while the data collection tool questionnaire. Technique of data analysis by using formula of percentage. From the results of the study showed that: the availability of study space by parents in the learning process of children at home, realization of a comfortable learning by parents in the process of learning at home, the availability of learning aids by parents in the process of learning children at home.

Keywords: Study Room, Learning Atmosphere, Learning Aids


References


Agustin, D. S. Y., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), 8(1), 46–54. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12962/j24433527.v8i1.1241

Dalyono, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Hidayatulloh, M. A. (2014). Lingkungan Menyenangkan dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Pemikiran Montessori. Nadwa, 8(1), 139–154. https://doi.org/10.21580/nw.2014.8.1.574

Hufad, A. (2000). Peran Keluarga Inti dalam Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, I(1).

Hutabarat, E. . (1996). Cara Belajar (Pedoman Praktis untuk Belajar Secara Efektif dan Efisien). jakarta: PT. Gunung Mulya.

Istadi. (2007). Melengkapi Fasilitas Belajar. Bandung: Alumni.

Jailani, M. S. (2014). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 245–260.

Jamilah, J. (2019). Kemitraan Pendidikan Anak Usia Dini (Sinergi Tiga Pilar Pendidikan: Keluarga, Sekolah dan Masyarakat). Simulacra, 2(2), 181–194. https://doi.org/10.21107/sml.v2i2.6045

Setiardi, D. (2017). Keluarga sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 135–146. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i2.619

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Sukiyani, F., & Zamroni. (2014). Pendidikan Karakter dalam Lingkungan Keluarga. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 11(1).

Syahraeni, A. (2015). Tanggung Jawab Keluarga dalam Pendidikan Anak. Al-Irsyad Al-Nafs: Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 2(1), 27–45. Retrieved from http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Al-Irsyad_Al-Nafs/article/download/2560/2400

Yusuf, A. M. (2005). Metodologi Penelitian (Dasar-Dasar Penyelidikan Ilmiah). Padang: FIP IKIP Padang.


Article Metrics

 Abstract Views : 124 times
 PDF Downloaded : 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.